Albert Heijn reduceert suiker en introduceert Friswijzer

Albert Heijn reduceert suiker en introduceert Friswijzer
  • Food-en-retail
  • 1 aug 2016 @ 11:03
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMVOInnovatie

In 2017 zal Albert Heijn 250 miljoen minder suikerklontjes gebruiken in eigen merk producten. Suikerbommen maar ook een groeiend suikerarm assortiment worden beter herkenbaar gemaakt. 'Steeds meer consumenten gaan bewuster met suiker om. Daarom heeft Albert Heijn zijn assortiment onder de loep genomen en zijn we gestart met een flinke suikerreductie', aldus Marit van Egmond, directeur merchandising & sourcing Albert Heijn. 'De eerste stap die we zetten is een suikerreductie van 10 tot 40% in meer dan honderd populaire eigen merk producten.' De vernieuwde producten liggen eind 2016 in de schappen.

Eind 2017 zijn de AH-producten tweehonderdvijftig miljoen suikerklontjes lichter. 'En dat is pas het begin. Ook introduceren we bij het frisdrankschap de Friswijzer. Met duidelijke informatie over de hoeveelheid suiker, wijze van zoeten en calorieën.' 

Suikerreductie op eigen merk producten
Om stap voor stap suiker te reduceren selecteerde Albert Heijn honderd eigen merk producten die vaak door gezinnen worden gekocht. In producten zoals yoghurt, vla, ketchup en koekjes wordt suiker tussen de 10 en 40% gereduceerd. Ook worden er de komende weken nieuwe producten toegevoegd, zoals AH Griekse yoghurt voor kinderen, een variant zonder toevoeging van suiker en AH 100% fruittoetje.  


In 2017 zal Albert Heijn 250 miljoen minder suikerklontjes gebruiken in eigen merk producten, waarnaar deze decoratie op de AH Enschede verwijst


Bewuster kiezen
Informatie zoals de hoeveelheid suiker en de wijze van zoeten worden steeds relevanter voor klanten. Frisdrank kan veel suiker en dus veel calorieën bevatten. Om klanten daarvan bewust te maken, laat de Friswijzer volgens AH bij het schap in een oogopslag zien hoeveel calorieën de frisdrank bevat. De kleuren van geel (geen suiker) tot donker oranje (hoog in suiker) geven aan hoeveel calorieën en suikers er in frisdrank zitten. Klanten kunnen ook zien op welke wijze de drank gezoet is: met suiker, met gebruik van kunstmatige zoetstoffen of door het toevoegen van zoetstoffen van natuurlijke oorsprong.
 


Marit van Egmond, directeur merchandising & sourcing Albert Heijn met de nieuwe Friswijzer om suikerbommen van gezondere varianten fris te kunnen onderscheiden

'In het schap vind je ook nieuwe varianten dranken zoals bruisend water met smaak waaronder een aardbei/munt en een bloedsinaasappel variant. Het suikergehalte in eigen merk frisdrank zal de komende jaren ook stap voor stap worden verlaagd met minimaal 10 procent', aldus AH. Goed voorbeeld doet hopelijk volgen en helpt de klant richting verantwoorder en gezonder inkopen. (PvWK) 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken