Freedom of commercial speech krijgt knauw: 'Ook andere gemeenten willen folder bannen'

Freedom of commercial speech krijgt knauw: 'Ook andere gemeenten willen folder bannen'
  • Food-en-retail
  • 24 nov 2017 @ 09:35
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingPolitiek

Vanaf januari mogen in Amsterdam alleen nog maar reclamefolders worden bezorgd bij mensen met een ja/ja-sticker. Een soort van omgekeerde bewijslast met een tekst die je liever niet spontaan aan de buitenwereld toont, alsof je voor colportage bent of je je afficheert als vrijgezel. Zorgelijk is dat de 'freedom of commercial speech' en vrijheid van informatie hiermee op het spel komt, zeker nu andere gemeenten met interesse naar Amsterdam kijken. De huis-aan-huisbranche en grote retailers die veel marketing via de brievenbus bedrijven, reageren (te) voorzichtig.

Plus zegt in een korte reactie op RTLZ zich te gaan beraden, want ‘dit zal ook Plus raken’. AH wilde op RTLZ niet zelf reageren, maar verwijst naar Detailhandel Nederland, die naar de Raad Nederlandse Detailhandel verwijst. Deze is uitgesprokener. Volgens de belangenvereniging zorgen folders ervoor dat consumenten ‘goed geïnformeerde keuzes kunnen maken over goederen en diensten en om geld te besparen’. De RND beweert dat maar liefst 29 procent van de omzet van winkeliers het gevolg is van h-a-h marketing per reclamefolder. Voor 43 procent van de Nederlandse huishoudens zijn de folders leidend bij het maken van het boodschappenlijstje en bijna de helft koopt geregeld een folderproduct, blijkt uit eerder onderzoek

H-a-h belangrijke marketingtool
Uit ander onderzoek van TNS (in opdracht van Reclamefolder.nl) bleek dat reclamefolders 20 procent van de lezers daadwerkelijk aansporen tot aankopen. Uit een onderzoek van data- en advieskantoor Mediabrand Marketing Sciences zou zelfs blijken dat de omzet van een winkelier met 41 procent gestuwd kan worden door folderwerk. Over de impact van reclamefolders 'sta je versteld', zegt MarketingTribune-columnist en retailexpert Paul Moers op RTL.  In beroep gaan tegen deze inperking van de freedom of commercial speech zou dan ook niet gek zijn. 

Meer redactioneel budget
MailDB, brancheorganisatie van de folderverspreiders, uitte eerder in Distrifood al kritiek op de nieuwe folderplannen. Voorzitter Stephan van den Eijnden stelde onder meer dat andere gemeenten het voorbeeld van Amsterdam zullen volgen, wanneer het beleid wordt geïmplementeerd. ‘Met alle economische gevolgen van dien’, zei Van den Eijnden toen. Volgens RTLZ willen ook Amstelveen, Den Haag, Haarlem, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zaanstad af van het reclamedrukwerk. Voor huis-aan-huis kranten wordt een uitzondering gemaakt, die mogen straks nog wel door bussen zonder 'ja/ja', omdat ze volgens de gemeente Amsterdam lokaal nieuws verspreiden en bijdragen aan de sociale cohesie. Logischerwijze zal het aantal advertenties en inserts in de regionale kranten dan ook drastisch toenemen, wat hopelijk ook ten goede komt aan nog betere journalistiek.
(bronnen: RTLZ, Distrifood, Parool en MarketingTribune)

Lees hier ook: Amsterdam wint rechtszaak JA/JA-sticker van folderaars

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken