Novad komt met opvallende AI-oplossing

Novad komt met opvallende AI-oplossing
  • Food-en-retail
  • 15 okt 2018 @ 08:47
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Instore marketing

Merkencommunicatiebureau Novad heeft een digitale tool ontwikkeld, waarmee je een virtuele display op locatie kunt bekijken. Video hieronder zegt meer dan duizend woorden, maar toch even om uitleg gevraagd bij Joost Spek van Novad.

Zou je jezelf eens willen introduceren? Wat heb je met shopper marketing? 
‘Joost Spek, 44 jaar oud en sinds begin dit jaar in de rol van creative director bij Novad. Onder de noemer ‘Alles voor een sterk merk’ helpen we marketeers om hun merk te activeren. De uitdaging voor mij als creatief is om de ’shopper’ te bereiken met een opvallend, maar vooral oprecht verhaal. Hierbij zijn de nieuwste technische mogelijkheden een welkom hulpmiddel. Ik zie de digitale kanalen als een goede aanvulling op de fysieke wereld, niet als vervanging.’

Sinds kort kunnen jullie de eigen concepten met behulp van een iPhone of iPad ‘virtueel’ laten zien in de echte ruimte. Hoe werkt dat precies?
‘De techniek die we hiervoor gebruiken, heet augmented reality. Hiermee kun je digitale content als overlay aan de werkelijkheid toevoegen. Onze demo laat een display zien die op ware grootte op locatie te bekijken is. Vanaf alle kanten dus. De beperking is nu nog dat je dit via je iPhone scherm ziet, maar het wachten is op de ideale slimme bril die dit naadloos doet. Behalve een statisch object zijn ook animatie en interactie toe te voegen. Koppel dit aan big data en artificial intelligence en de mogelijkheden zijn ongekend!’

Wat verwachten jullie met dit concept te bereiken?
‘Met dit concept wilen we laten zien hoe praktisch deze techniek toepasbaar is bij activatiecampagnes. De voordelen zijn tweeledig. Enerzijds helpt het ons in het ontwerpproces. We gebruiken al langer 3D-visuals om onze ideeën te presenteren, maar op deze manier kunnen onze klanten het ook op ware grootte beoordelen zonder dat er een fysiek model gemaakt hoeft te worden. Anderzijds is het voor onze klanten een handig salesmiddel om de impact van bijvoorbeeld een display te laten zien of de juiste plek in de winkel te bepalen. Zo wordt het geen goed bedoelde sta in de weg, maar krijg je het optimale resultaat op de winkelvloer.’

Heeft de markt al belangstelling getoond, wanneer kunnen we een uitrol in de praktijk verwachten?
‘We zijn al zo’n 10 jaar bezig met het toepassen van 3D-technieken en augmented reality. Zo maken we bijvoorbeeld de complete productlijn van Grand’Italia in 3D om fotorealistische packshots mee te maken. Ook point of sale-materiaal presenteren we vaak in 3D. Tot nu toe hebben we augmented reality nog niet grootschalige toegepast in de praktijk. Gezien het feit dat Apple en Google deze techniek nu native ondersteunen,  verwacht ik de komende tijd een enorme groei in toepassingen. Wij hebben het hele proces nu al op orde dus een grootschalige uitrol in de praktijk zal niet lang op zich laten wachten.

Hebben jullie die eigenhandig ontwikkeld, of zijn er ook andere bureaus bij betrokken?
‘De benodigde 3D-content maken we in huis, op basis van onze designs of die van bijvoorbeeld een packagingdesign-bureau. Voor de onderliggende techniek maken we gebruik van de API’s van Apple of Google.’



Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken