De Zomer van... Johan van der Zanden van Albert Heijn

De Zomer van...  Johan van der Zanden van Albert Heijn
  • Food-en-retail
  • 30 aug 2023 @ 08:18
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketingcommunicatie

Johan van der Zanden, directeur Marketing & Communicatie van Albert Heijn, trok er deze zomer intensief op uit per fiets in Monteluppo Fiorentino. Hij deelt zijn avonturen, blikt terug op eerdere trips en vertelt wat het werk en zijn merk zullen brengen na thuiskomst.

Introduceer jezelf graag kort.
'Ik ben binnen de directie Albert Heijn eindverantwoordelijk voor Marketing & Communicatie, hieronder vallen Merk, Visuele Identiteit, Campagnes, Sales promoties, Sponsoring, Retail Media, Klantenservice, AH Studio en Communicatie. Ik doe dit omnichannel, dus voor alle winkels, AH app, AH.nl en AH to Go. Duurzaamheid, vernieuwing en digitalisering zijn belangrijke thema’s die centraal staan in de diverse functies die ik heb bekleed gedurende mijn loopbaan. Ik heb Bedrijfseconomie gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met als specialisatie Marketing. Ik ben getrouwd met architect Kirsten Smits en we wonen in Oudewater. We hebben twee studerende kinderen. Ik hou van lekker koken en de Allerhande is al jarenlang een van mijn favoriete magazines.'

Wat heb je met marketing?
'Ik ben betrokken en nieuwsgierig en vind het erg leuk om me te verdiepen in de drijfveren van mensen. Met marketing speel je daarop in met relevante proposities en aansprekende reclames. Het is een heel sociaal vak, waarbij je veel moet verbinden met alle collega’s binnen het bedrijf. Het mooie van het vak marketing is dat je aan de ene kant bouwt aan de lange termijn waarde van een merk en tegelijkertijd ook de korte termijn omzetdoelstellingen realiseert.'

Waar gaat / ging de reis naartoe deze zomer?
'Wij zijn met fietsvakantie naar Monteluppo Fiorentino geweest waar het zusje van mijn vrouw woont. Ontspanning door inspanning: 1875 km en 12.865 hoogtemeters met telkens weer verrassende prachtige landschappen, meren, bergen, pittoreske dorpjes en historische steden. We hebben onderweg genoten van de lekkerste streekgerechten en lokale wijnen. Diverse mensen ontmoet met mooie verhalen. Het enige dat we gepland hadden was de eindbestemming en de route (Italiaans deel Benjamins route, JvdZ). Verder vrij en flexibel om te stoppen waar het uitwam met afwisseling van hotels, B&B's of campings.'

Wat was je meest helse en wat was je mooiste vakantie-ervaring?
'Vijf jaar geleden waren we met ons gezin op vakantie op Lombok, Indonesië. Daar was toen die vreselijke aardbeving. We zijn samen met lokale bewoners gevlucht naar een open veld boven op de berg om de nacht door te brengen. Ook vanwege een Tsunami waarschuwing. De naschokken bleven maar komen die nacht. De volgende dag zijn we naar beneden gelopen en zagen we alle puinhopen van de ingestorte dorpen. Een intense en verdrietige ervaring. De mooiste herinneringen heb ik aan het Comomeer. Daar ging ik vroeger altijd al op vakantie en dan de hele dag windsurfen op het water. Ik ben al een aantal keren terug geweest. Ook nu ben ik weer bij de camping geweest waar we vroeger op vakantie waren. Wat een schitterende omgeving. En de mensen in Italië zijn altijd vriendelijk en het eten is er overal heerlijk.'

Welk (marketing)boek gaat er mee in de koffer?
'We hebben drie weken geleefd uit twee fietstassen😊. Dus er was alleen ruimte voor mijn eReader. Ik lees op vakantie geen vakliteratuur, maar kan helemaal opgaan in mooie romans. Zoals deze zomer “Aan het einde van de wereld” van Kristin Hannah.'

Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
'De SAN Consistent Award voor onze campagne met llse en de verkiezing tot CMO van het jaar waren mooie hoogtepunten voor mijn team en mijzelf.'

Wat is je favoriete merk in de zomer?
'Het voordeel van een fietsvakantie is dat je kan eten en drinken wat je wilt en dan nog afvalt. Zeker met de warmte heb je veel behoefte aan frisdrank. Dus Orangina was mijn favoriet. Ik kan echt genieten van dit frisse drankje op het terras of op een stoeltje voor mijn tentje.'

Nog wat vakantietips?
'Onze vakantie is zo goed bevallen dat we volgend jaar weer op fietsvakantie gaan. Het was heerlijk om lekker actief te zijn en veel verschillende plekken te ontdekken. Daardoor duurt voor je gevoel de vakantie extra lang. We kunnen alvast beginnen met de voorpret van een nieuwe bestemming uitzoeken.'

Al een idee wat straks na de zomer jouw aandacht krijgt (ook op het werk)?
'We zijn veel bezig om het voor klanten nog gemakkelijker te maken. Zo komen we met het Allerhande weekmenu. In Mijn Allerhande Weekmenu staan iedere vrijdag zeven nieuwe gerechten voor klanten klaar in de AH App. Ze zijn heel gemakkelijk toe te voegen aan je boodschappenlijstje en zijn op basis van persoonlijke voorkeuren. Zo blijven we vernieuwen met digitaal gemak voor onze klanten en inspireren we meer en meer klanten om gezonder en gevarieerder te eten.'
(PvWK)

Johan van der Zanden, directeur Marketing & Communicatie Albert Heijn, on tour

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken