Boekenweek 2024: stijging verkoop Nederlandstalige fictie
- Food-en-retail
- 29 mrt 2024 @ 10:46
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 29 mrt 2024 @ 10:46
- Sjaak Hoogkamer
Tijdens de in maart gehouden Boekenweek zijn 10% meer Nederlandstalige boeken verkocht in de categorie fictie en literaire non-fictie dan tijdens de Boekenweek 2023.
Zowel fysieke als online boekhandels verkochten meer boeken in deze categorie. De stijging is met 12% het grootst bij de fysieke boekwinkels, maar ook online werden 7% meer van dit type Nederlandstalige boeken verkocht. De verkoop van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie tijdens de Boekenweek 2024 is door deze stijging nagenoeg gelijk aan de laatste Boekenweek van voor de coronacrisis in 2019.
Ook de gemiddelde weekafzet van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie kreeg een impuls tijdens de Boekenweek 2024, deze ligt namelijk 15% hoger dan tijdens een gemiddelde week in de afgelopen 12 maanden. Afgelopen januari rapporteerde KVB Boekwerk nog dat de afzet van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie een dalende trend vertoonde.
Eveline Aendekerk, directeur CPNB: ‘Ik ben blij met de flinke afzetstijging van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie. Dit is precies waarom we de Boekenweek organiseren! Juist dit type Nederlandstalige boeken heeft een boost als deze nodig en moet profiteren van de campagne. We blikken dan ook terug op een geslaagde Boekenweek. De lange rijen voor de schrijversoptredens van onder meer de familie Chabot vielen op, maar ook de opmars van Nederlandse literatuur in De Bestseller 60. Het is mooi om te zien hoe we als collectief boekenvak de kracht van de Boekenweek dit jaar hebben versterkt met extra partners, door media-inkoop op elkaar af te stemmen en door meer ‘stopkracht’ aan de campagne toe te voegen. Met vereende kracht hebben we zo meer mensen de boekhandel in weten te trekken.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
- Jumbo lanceert Deep screen - 3D... 26-04-2024
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing