Aanprijzing 'bio - onbespoten schil' zorgt voor 10 procent meer verkoop

- Food-en-retail
- 20 feb 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 20 feb 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Interessant voor AGF-marketeers: door de zin ‘Bio, onbespoten schil’ onder het product weer te geven, klikt bijna een derde van de online Jumbo klanten (28%) op een biologisch product. Dat blijkt uit vers nudge-onderzoek van Bionext.
Tien procent koopt vervolgens ook biologisch, zo blijkt uit de resultaten van vier online nudges in de webshop van Jumbo die afgelopen jaar plaatsvonden, in samenwerking met Bionext, een ketenorganisatie van de biologische sector. Ook door de inzet van online banners, een suggestief boodschappenlijstje met biologische opties en biologische zoeksuggesties wist Jumbo de keuze voor biologisch te stimuleren. Jumbo heeft als doelstelling dat in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkoop van aardappelen, groenten en fruit van biologische teelt zijn.
Uit de resultaten van online nudges van afgelopen jaar blijkt dat 28% van de online-klanten vaker op biologische producten klikt door het zinnetje ‘Bio, onbespoten schil’. Vervolgens kiest ook 33% van de klanten vaker om de biologische producten toe te voegen aan zijn of haar mandje. In totaal zorgde dat voor een stijging van 10% van de klanten die voor het biologische alternatief kozen.
Jumbo wil dat in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkoop van aardappelen, groenten en fruit van biologische teelt zijn. 'We zien het positieve effect van de nudges en zullen daarom ‘biologisch’ regelmatig blijven aanprijzen via de zoekbalk. Ook blijven we regelmatig het inspiratielijstje op de homepage vertonen. Daarnaast verkennen we hoe we de USP’s op productkaartjes voor een breder assortiment kunnen toepassen. Zo kunnen we biologische producten meer zichtbaarheid geven en een duurzame keuze blijvend stimuleren', zegt Ton van den Hoek Manager AGF bij Jumbo.
Door de inzet van banners, een suggestief boodschappenlijstje met biologische producten op de homepage en biologische zoeksuggestie in de zoekbalk, wist Jumbo online meer aandacht te genereren voor biologisch. Een op de vijf consumenten (18%) klikt vaker een biologisch product aan, door biologische suggesties weer te geven in de zoekbalk (zoeksuggesties). Tijdens de inzet van deze nudges klikten online-klanten vaker een biologisch product aan vaker op biologische producten en werden er significant vaker biologische producten aan het winkelwagentje toegevoegd. Banners zorgen met name voor meer zichtbaarheid, maar leiden niet direct tot een hogere verkoop.
‘Bio, onbespoten schil’ leidt tot meer online keuze biologisch
Tijdens het nudgen werden online-klanten in drie groepen verdeeld. Twee groepen zagen een groene regel onder een product, met een verschillende producteigenschap (USP), de derde groep (de controlegroep) kreeg geen extra informatie. Door de inzet van de A/B/C test is inzichtelijk geworden welke informatie het meeste aanspreekt en aanzet tot aankoop. Uit de onderstaande nudge blijkt dat 10% van online-klanten die de zin ‘Bio, onbespoten schil’ te zien kregen, vervolgens voor biologisch kozen.
De nudges kwamen tot stand als onderdeel van de consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa’ (2024), een initiatief van Bionext, ketenorganisatie voor de biologische landbouw en voeding.
(PvWK | beeld: Alexandra Anderson / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
- Eerste Statiegeld Retourshops open... 05-05-2025
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management