[FSIN] Buitenshuis ontbijten neemt grote vlucht
![[FSIN] Buitenshuis ontbijten neemt grote vlucht](/food-en-retail/nieuws/2025/02/fsin-buitenshuis-ontbijten-neemt-grote-vlucht/ontbijt-rachel-park-unsplash-nw-juist-25.jpg)
- Food-en-retail
- 24 feb 2025 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 24 feb 2025 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Ontbijten buiten de deur is een vast onderdeel geworden van het dagelijks leven van veel Nederlanders. Tussen 2018 en 2024 is zowel de besteding als de frequentie aan buitenshuis ontbijten verdubbeld; één op de vijf consumenten ontbijt tegenwoordig minstens één keer per week buiten de deur, zo blijkt uit consumentenonderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Zes jaar geleden was dat nog maar één op de tien. De gemiddelde besteding steeg tussen 2018 en 2024 van €6,80 naar €14,48.
Vooral de Gemaksgeneraties - Generatie Z en de Millennials - hebben ontbijten buiten de deur een enorme boost gegeven, vond FSIN. Van hen ontbijt één op de drie minstens een keer per week buiten de deur. Gemiddeld geeft een Millennial daaraan €14,43 uit. In 2018 was dat nog maar €5,91.
Voor de twee jongere generaties is ontbijten bovendien ‘mobiel’ geworden. Generatie Z en de Millennials hebben de zelfgesmeerde boterham ingeruild voor een ontbijt to go. Onderweg zijn er ook legio mogelijkheden om eten en
drinken te kopen. Het traditionele ontbijt ‘versnackt’ bovendien: de boterham van thuis wordt vervangen door onderweg gekochte broodjes, muffins, smoothies en kwarkjes.
Ook Generatie X ontbijt vaker buiten de deur dan zeven jaar geleden. Opmerkelijk is dat de Babyboomers achterblijven bij deze ontwikkeling. Slechts 3% van de Babyboomers zegt minstens een keer per week buiten de deur te ontbijten. Van hen zegt 68% nooit een ontbijt buitenshuis te nuttigen.
De supermarkt is voor de gejaagde Gemaksgeneraties de populairste plek om eten en drinken voor het ontbijt te kopen. Ook het treinstation is in trek voor een meeneem-ontbijt. FSIN-directeur Inga Blokker: ‘Voor de Gemaksgeneraties is onderweg eten en drinken een manier om zichzelf te belonen. Even snel iets lekkers kopen in de supermarkt of op het trein- of tankstation is een genietmoment. Ze hebben dringend behoefte aan indulgence.’ Volgens Blokker wordt indulgence de komende jaren ‘richtinggevend’ voor alle foodkanalen. ‘Voor formules is het essentieel om eet- en drinkmomenten te creëren, die de emotionele honger naar genieten en beloning stillen. Het betaalbaar houden van deze levensstijl is daarnaast van groot belang voor de Nederlandse foodservicesector.’
Verschil tussen jongere en oudere generaties groeit
Ook buitenshuis lunchen en dineren is onder invloed van Generatie Z en de Millennials flink gegroeid. Voor deze generaties is buiten de deur eten een substantieel onderdeel geworden van het dagelijks leven. Het contrast met het gematigde consumptiepatroon van Generatie X en (vooral) de Babyboomers is in de afgelopen zes jaar alleen maar groter geworden. Het consumptiepatroon van de twee oudere generaties is in die tijd volgens de onderzoekers beduidend minder veranderd, al geven ook die per keer veel meer geld uit dan zes jaar geleden. FSIN-directeur Blokker: ‘Het consumentengedrag van de Gemaksgeneraties wijkt sterk af van dat van Generatie X en de Babyboomers. De Gemaksgeneraties hebben vaak behoefte aan buitenshuis eten als tegenhanger van de gejaagdheid en de stress die ze ervaren. Deze jongere generaties geven een (veel) groter deel van hun besteedbare inkomen uit aan eten en drinken.’
(PvWK | bron: FSIN | foto: Rachel Park / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management