[onderzoek] Kwart Amerikanen verandert winkelgedrag
![[onderzoek] Kwart Amerikanen verandert winkelgedrag](/food-en-retail/nieuws/2025/02/onderzoek-kwart-amerikanen-verandert-winkelgedrag/vlag-robin-jonathan-deutsch-unsplash-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 26 feb 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 26 feb 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Een kwart van de Amerikaanse shoppers mijdt favoriete winkels in eigen land vanwege politieke standpunten, signaleert The Guardian. Uit een nieuwe peiling blijkt zelfs dat vier op de tien Amerikanen hun uitgaven af blijken te stemmen op hun morele waarden (en die van anderen).
Amerikanen veranderen hun winkelgedrag en vermijden zelfs favoriete winkels als reactie op politieke standpunten van bedrijven, volgens een exclusieve peiling van researchbureau Harris, gedeeld met medium The Guardian. Vier op de tien Amerikanen hebben hun uitgaven in de afgelopen maanden afgestemd op hun morele 'kompas'. Vooral jongere generaties (Gen Z: 37%), zwarte consumenten (41%) en Democraten (35%) tonen weinig interesse om de landelijke economie nu nog te steunen.
Daarnaast is een kwart van de respondenten gestopt met winkelen bij bepaalde, voorheen favoriete winkels vanwege politieke keuzes, waaronder volgens de onderzoekers 35% van de zwarte Amerikanen, 32% van Gen Z en 31% van de Democraten. Meer Democraten (50%) veranderen hun koopgedrag in vergelijking met Republikeinen (41%) en politiek onafhankelijken (40%). Democraten vermijden ook vaker bedrijven die tegengestelde politieke standpunten lijken te vertegenwoordigen (45% versus 34% van Republikeinen). Polarisatie zelfs tot op de winkelvloer, dus.
Een recent voorbeeld is retailketen Target, dat kritiek kreeg na het stopzetten van diversiteits- en inclusieprogramma's, zoals de promotie van merken van minderheden. Dit leidde tot oproepen tot een boycot en het beëindigen van sponsorschappen, zoals bij Twin Cities Pride.
Boycots zijn vaak een reactie van de oppositiepartij: toen Biden president was, boycotten conservatieven ‘woke’ bedrijven, zoals Bud Light na een samenwerking met een transgender influencer, stelt bureau Harris. 'Met Trump terug in het Witte Huis reageren nu vooral liberale consumenten op politieke veranderingen, waaronder bedrijven die hun inclusiebeleid na 2020 terugdraaien.'
Daarvan was veel geïntroduceerd na de Black Lives Matter-protesten in 2020. Ook het DEI-beleid staat bij veel Amerikaanse bedrijven op losse schroeven, zoals al voorspeld in Jongereniconen: pov 'geef me de ruimte' (icoon 6). Lees ook: Musk rijdt zijn merk Tesla zelf in de vernieling.
(PvWK | bronnen: Harris en The Guardian | beeld: Robin Jonathan Deutsch / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




