[onderzoek] Kwart Amerikanen verandert winkelgedrag

[onderzoek] Kwart Amerikanen verandert winkelgedrag
  • Food-en-retail
  • 26 feb 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Een kwart van de Amerikaanse shoppers mijdt favoriete winkels in eigen land vanwege politieke standpunten, signaleert The Guardian. Uit een nieuwe peiling blijkt zelfs dat vier op de tien Amerikanen hun uitgaven af blijken te stemmen op hun morele waarden (en die van anderen).

Amerikanen veranderen hun winkelgedrag en vermijden zelfs favoriete winkels als reactie op politieke standpunten van bedrijven, volgens een exclusieve peiling van researchbureau Harris, gedeeld met medium The Guardian. Vier op de tien Amerikanen hebben hun uitgaven in de afgelopen maanden afgestemd op hun morele 'kompas'. Vooral jongere generaties (Gen Z: 37%), zwarte consumenten (41%) en Democraten (35%) tonen weinig interesse om de landelijke economie nu nog te steunen.

Daarnaast is een kwart van de respondenten gestopt met winkelen bij bepaalde, voorheen favoriete winkels vanwege politieke keuzes, waaronder volgens de onderzoekers 35% van de zwarte Amerikanen, 32% van Gen Z en 31% van de Democraten. Meer Democraten (50%) veranderen hun koopgedrag in vergelijking met Republikeinen (41%) en politiek onafhankelijken (40%). Democraten vermijden ook vaker bedrijven die tegengestelde politieke standpunten lijken te vertegenwoordigen (45% versus 34% van Republikeinen). Polarisatie zelfs tot op de winkelvloer, dus.

Een recent voorbeeld is retailketen Target, dat kritiek kreeg na het stopzetten van diversiteits- en inclusieprogramma's, zoals de promotie van merken van minderheden. Dit leidde tot oproepen tot een boycot en het beëindigen van sponsorschappen, zoals bij Twin Cities Pride.

Boycots zijn vaak een reactie van de oppositiepartij: toen Biden president was, boycotten conservatieven ‘woke’ bedrijven, zoals Bud Light na een samenwerking met een transgender influencer, stelt bureau Harris. 'Met Trump terug in het Witte Huis reageren nu vooral liberale consumenten op politieke veranderingen, waaronder bedrijven die hun inclusiebeleid na 2020 terugdraaien.'
Daarvan was veel geïntroduceerd na de Black Lives Matter-protesten in 2020. Ook het DEI-beleid staat bij veel Amerikaanse bedrijven op losse schroeven, zoals al voorspeld in Jongereniconen: pov 'geef me de ruimte' (icoon 6). Lees ook: Musk rijdt zijn merk Tesla zelf in de vernieling.
(PvWK | bronnen: Harris en The Guardian | beeld: Robin Jonathan Deutsch / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken