VVD op ramkoers met Publieke Omroep

  • Media
  • 1 okt 2013 @ 09:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Televisie

De VVD ligt op ramkoers met de Publieke Omroep als het gaat over de extra bezuinigingen van 100 miljoen. Kamerlid Matthijs Huizing eist een verbod op de spotjes waarmee de omroepen aandacht vragen bij het publiek voor de dreigende verschraling van het tv-aanbod.

VVD'er Huizing gaat vragen stellen over de protestcampagne van de NPO aan zijn eigen staatssecretaris Sander Dekker van Mediazaken. Volgens hem bevatten de spotjes, die oproepen een petitie te tekenen tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet, 'feitelijk onjuistheden' en zijn ze de Publieke Omroep 'onwaardig'.

Huizing vindt dat er sprake is van oneigenlijk gebruik van publiek geld. Hij wil zijn eigen bewindsman oproepen om van de NPO te eisen direct te stoppen met de spotjes.

Vanuit de publieke omroepen klinkt er forse kritiek op deze politieke inmenging. Jan Slagter van Omroep MAX zei gisteren op een symposium over de toekomst van de Publieke Omroep: "Zo'n Matthijs Huizing die zich bemoeit met de inhoud van de Publieke Omroep, dat zijn gewoon Noord-Koreaanse toestanden!"

Programma-onderbrekende reclame bij NPO?

Ondertussen heeft de VVD meer slecht nieuws voor de Publieke Omroep: VVD-staatssecretaris Dekker kwam uitgerekend op dezelfde dag als de aanval van zijn partijgenoot Huizing met een rapport dat concludeert dat er meer reclame moet worden uitgezonden op de publieke netten om de bezuinigingen te dragen. 

Als de publieke omroep een deel van de bezuinigingen wil compenseren, moet er volgens Dekker meer televisiereclame komen, waarbij hij ook denkt aan het laten onderbreken van programma's door commercials.

De NPO vindt het geen goed plan om programma-onderbrekende reclame in te zetten. Volgens NPO-bestuurder Shula Rijxman moet het onderscheid tussen Publieke Omroep en commerciële omroepen blijven bestaan. Bovendien denkt de NPO dat de bezuinigingen niet opgevangen kunnen worden met extra reclame-inkomsten. Daarom pleit Rijxman voor overleg over nieuwe manier om extra geld te verdienen, die niet ten koste gaan van de kijker.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken