Mercurs 2014: Waarom Irene Smit en Astrid van der Hulst vinden dat Flow tijdschrift van het jaar is
- Media
- 29 nov 2014 @ 07:40
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PrintAwardsInterviewMediaTrendsMakers
- 29 nov 2014 @ 07:40
- Jeroen Mirck
Het is feest bij Flow Magazine: zowel het blad als de twee hoofdredacteuren Irene Smit en Astrid van der Hulst dingen op 10 december 2014 mee naar een Mercur. Flow is één van de vijf genomineerden voor Tijdschrift van het Jaar, samen met Quest, Esquire, VT Wonen en Volkskrant Magazine. MarketingTribune laat in de aanloop naar de uitreiking van de Mercurs 2014 alle hoofdredacteuren van deze titels aan het woord. Vandaag zijn Smit en Van der Hulst aan de beurt. ‘Is het heel erg om even niet al te bescheiden te zijn?’
Wat was jullie eerste reactie toen je hoorde dat zowel Flow als jullie zelf waren genomineerd? Waren jullie verrast?
Irene Smit en Astrid van der Hulst: ‘Is het heel erg om even niet al te bescheiden te zijn? We vinden dat we echt wel een superstoer jaar achter de rug hebben met veel nieuwe en innovatieve projecten. Dus vinden we ook dat alle mensen die met ons keihard aan Flow werken deze prijs echt zouden verdienen. Dat we zelf ook zijn genomineerd is leuk natuurlijk, maar als we heel eerlijk zijn hopen we dat de titel wint. Want dan wint iedereen van Flow met ons mee.’
Hoe heeft Flow zich het afgelopen jaar onderscheiden in het medialandschap?
‘We denken dat Flow als geen ander laat zien dat je met papier en print nog steeds de wereld kunt veroveren. We doen gewoon ons ding, stomen door, proberen veel uit en trekken ons niet zoveel aan van bestaande bladenmakerswetten. Dat levert een origineel, heel eigen blaadje op. Daarnaast is het ook uniek dat Flow een internationaal merk is geworden. We waren laatst in Tokio en hadden een Meet & Greet met Japanse fans, maar daar doken ook fans uit Amerika en Canada op. Wat we nooit hadden bedacht toen we zes jaar geleden begonnen, is dat we inmiddels sommige producten meteen Engelstalig maken, zodat we alles wereldwijd aan onze Flow-lezers kunnen aanbieden. En dat werkt prima.’
Effe pitchen: waarom moet Flow dit jaar de prijs krijgen voor tijdschrift van het jaar?
‘Flow is een van de weinige bladen met een nog steeds stijgende oplage in Nederland en België. Sterker nog: we groeien zelfs wereldwijd. Dat hebben we allemaal voor elkaar gekregen met een heel klein team. Eigenlijk is alles anders bij Flow, de samenstelling van het team, het blad zelf en de manier van ondernemen. We maken naast de Nederlandse Flow inmiddels ook een internationale Engelstalige editie met verkooppunten in meer dan twintig landen, onder meer via Barnes & Noble, en je kunt vanuit de hele wereld een internationaal abonnement nemen.
We hebben ook een zeer succesvolle licentie in Duitsland en begin 2015 lanceren we in Frankrijk met een Franstalige editie. Verder blijven we innoveren en pionieren, met als hoogtepunt het Flow Book for Paperlovers, een boek zonder tekst, met alleen papergoodies en stationery. Daarnaast hadden we dit najaar de lancering van Flow Weekly, een mix tussen een schrift en een tijdschrift dat voor maar één euro in de winkel ligt. Voor de Weekly is inmiddels ook al weer belangstelling vanuit het buitenland.’
Ongeacht of je wint: hoe gaat Flow het volgend jaar nóg beter doen dan in 2014?
‘We zien nog meer groeimogelijkheden voor onze internationale editie, daarvoor gaan we alles op alles zetten in 2015. Onze geheel vernieuwde website is daarvoor een belangrijke tool , dus die gaan we nog meer uitbouwen. Zodat je daar voor van alles terecht kunt, van e-courses tot Flow-spullen. Het is nu al een community van creatieve mensen wereldwijd. Los daarvan blijft natuurlijk belangrijk om dat waar het allemaal mee is begonnen, het tijdschrift zelf, te blijven bewaken en vernieuwen.’
Tot slot: wat is voor jullie de belangrijkste innovatie in het tijdschriftvak en hoe gaan jullie die zelf toepassen?
‘Denk een beetje groot, maar durf wel klein te beginnen. Dat is in ieder geval wat wij hebben geleerd. Gewoon dóen brengt je ver, in ons geval over de hele wereld. Dus: denk global, in plaats van binnen de landsgrenzen. De wereld is niet meer in vakjes in te delen. Mensen zijn wereldwijd met hetzelfde bezig, dat maakt bladen maken juist nu zo leuk. Als je je kansen pakt, is er van alles mogelijk.’
Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune.nl.
Foto: Karoly Effenberger
Lees ook het Mercur-interview met Thomas Hendriks van Quest. Komende week volgen er nog drie interviews met de hoofdredacteuren van VT Wonen, Esquite en Volkskrant Magazine.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- hoofdredacteur
- tijdschrift van het jaar
- Irene Smit
- innovatie
- Flow Magazine
- Mercurs
- interview
- Astrid van der Hulst
- Flow
- Sanoma
- magazine
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management