Mercurs 2014: Waarom Arno Kantelberg vindt dat Esquire het tijdschrift van het jaar is

  • Media
  • 3 dec 2014 @ 13:48
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewMakersPrintAwardsJournalistiek

Esquire is ook dit jaar weer helemaal het mannetje. Het mannenblad dingt op 10 december 2014 bij de Mercurs zelfs mee naar de hoofdprijs Tijdschrift van het Jaar. De heren van Esquire moeten dan wel afrekenen met Flow, Quest, VT Wonen en Volkskrant Magazine. MarketingTribune laat in de aanloop naar de uitreiking van de Mercurs 2014 alle hoofdredacteuren aan het woord. Vandaag is het de beurt aan Arno Kantelberg van Esquire. ‘Wij lopen voorop.’

Wat was je eerste reactie toen je hoorde van deze nominatie? Was je verrast?

‘Eh nee, eigenlijk niet’, zegt Kantelberg, bijgestaan door managing editor Gandor Bronkhorst. ‘Deels vanwege het concept van de Mercurs (je mag jezelf nomineren, dus het is niet dat er ineens een enorme verrassing uit de lucht komt gevallen), deels vanwege een, laat ik zeggen, door schade en schande opgebouwde realiteitszin. Het is verdiend.’

Hoe heeft Esquire zich het afgelopen jaar onderscheiden in het medialandschap?

‘Op kwaliteit. Wat ik vind dat we echt goed doen, is het bewaken van onze cruising speed. Esquire duikt nooit onder de 7,8.’

Effe pitchen: waarom moeten jullie dit jaar de prijs krijgen voor tijdschrift van het jaar?

‘Ik ga geen knollen voor citroenen verkopen. Quest lijkt me een beste kans maken. Het zou ze gegund zijn, want ze doen daar een hell of a job.’

Ongeacht of je wint: hoe gaat Esquire het volgend jaar nóg beter doen dan in 2014?

‘In 2015 bestaat de Nederlandse Esquire 25 jaar. Op je vijfentwintigste begin je als man te pieken. Daarvoor ben je het nog allemaal een beetje aan het uitvinden. Zo is het met mijn Esquire ook. De piekjaren breken nu aan, met ons jubileumjaar. Gaan we best groots in uitpakken.’

Tot slot: wat is voor jou de belangrijkste innovatie in het tijdschriftvak en hoe ga jij die zelf toepassen?

‘Mijn art director Choque Ling Lau is de belangrijkste innovator. Aan de mate waarin andere tijdschriften Esquire kopiëren – in lettertypes, vormgeving, beeldbeleid en papiersoort – zie je dat ze voorop loopt, en Esquire dus ook.’

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune.nl.

Lees ook de interviews van MarketingTribune met de hoofdredacteuren van de eveneens genomineerde titels Flow, Quest, VT Wonen en Volkskrant Magazine.  



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken