Publieke omroepen blijven altijd co-producent
- Media
- 3 dec 2014 @ 12:37
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkPolitiekMakersMediaTelevisie
- 3 dec 2014 @ 12:37
- Redactie Media
De Tweede Kamer wil dat publieke omroepen altijd een rol als co-producent houden, ondanks voorstellen van staatssecretaris Sander Dekker (Media) om externe producenten hun programma’s rechtstreeks bij de NPO te laten pitchen. Een motie van SP-Kamerlid Jasper van Dijk, waarin omroepen een rol als co-producent houden, werd dinsdag aangenomen. Omroepdirecteuren reageren positief. Ook productiebedrijven waren niet direct enthousiast over Dekkers plannen.
Tv-producenten en maatschappelijke organisaties zagen weinig in het plan van VVD-staatssecretaris Dekker (foto) om te concurreren met de publieke omroepen, zo bleek uit een rondvraag van Trouw. Als het aan Dekker ligt, verandert het omroepbestel en mogen de helft van het programmabudget (420 euro per jaar) worden besteed aan externe producties. Bedrijven en organisaties hoeven in dat geval hun ideeën dan niet eerst voor te leggen aan omroepen, maar kunnen direct bij de overkoepelende NPO aankloppen.
Van Dijk verwoordt het in zijn motie als volgt: ‘De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat het bestuur van de NPO boven de omroepen dient te staan, verzoekt de regering in het voorstel om maximaal 50% van het budget open te stellen, de omroepen altijd als coproducent te laten fungeren.’
De motie van Van Dijk is op 2 december door de Tweede Kamer aangenomen, tot vreugde van omroepdirecteuren. Zo toonden Jan Slagter (Omroep MAX) en Lennart van der Meulen (VPRO) hun blijdschap op Twitter.
Lees ook: Veel stoere taal over Publieke Omroep
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- VVD
- Mediapark
- Sander Dekker
- concepten
- omroepen
- Publieke Omroep
- Jasper van Dijk
- formats
- televisie
- NPO
- politiek
- productiebedrijven
- externe partijen
- pitchen
- Hilversum
- SP
- tv-programma's
- co-producent
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing