Publieke omroepen blijven altijd co-producent
- Media
- 3 dec 2014 @ 12:37
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkPolitiekMakersMediaTelevisie
- 3 dec 2014 @ 12:37
- Redactie Media
De Tweede Kamer wil dat publieke omroepen altijd een rol als co-producent houden, ondanks voorstellen van staatssecretaris Sander Dekker (Media) om externe producenten hun programma’s rechtstreeks bij de NPO te laten pitchen. Een motie van SP-Kamerlid Jasper van Dijk, waarin omroepen een rol als co-producent houden, werd dinsdag aangenomen. Omroepdirecteuren reageren positief. Ook productiebedrijven waren niet direct enthousiast over Dekkers plannen.
Tv-producenten en maatschappelijke organisaties zagen weinig in het plan van VVD-staatssecretaris Dekker (foto) om te concurreren met de publieke omroepen, zo bleek uit een rondvraag van Trouw. Als het aan Dekker ligt, verandert het omroepbestel en mogen de helft van het programmabudget (420 euro per jaar) worden besteed aan externe producties. Bedrijven en organisaties hoeven in dat geval hun ideeën dan niet eerst voor te leggen aan omroepen, maar kunnen direct bij de overkoepelende NPO aankloppen.
Van Dijk verwoordt het in zijn motie als volgt: ‘De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat het bestuur van de NPO boven de omroepen dient te staan, verzoekt de regering in het voorstel om maximaal 50% van het budget open te stellen, de omroepen altijd als coproducent te laten fungeren.’
De motie van Van Dijk is op 2 december door de Tweede Kamer aangenomen, tot vreugde van omroepdirecteuren. Zo toonden Jan Slagter (Omroep MAX) en Lennart van der Meulen (VPRO) hun blijdschap op Twitter.
Lees ook: Veel stoere taal over Publieke Omroep
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- omroepen
- Sander Dekker
- SP
- formats
- externe partijen
- VVD
- tv-programma's
- Publieke Omroep
- Mediapark
- concepten
- Jasper van Dijk
- productiebedrijven
- co-producent
- NPO
- televisie
- Hilversum
- pitchen
- politiek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers