Publieke omroepen blijven altijd co-producent

Publieke omroepen blijven altijd co-producent
  • Media
  • 3 dec 2014 @ 12:37
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkPolitiekMakersMediaTelevisie

De Tweede Kamer wil dat publieke omroepen altijd een rol als co-producent houden, ondanks voorstellen van staatssecretaris Sander Dekker (Media) om externe producenten hun programma’s rechtstreeks bij de NPO te laten pitchen. Een motie van SP-Kamerlid Jasper van Dijk, waarin omroepen een rol als co-producent houden, werd dinsdag aangenomen. Omroepdirecteuren reageren positief. Ook productiebedrijven waren niet direct enthousiast over Dekkers plannen.

Tv-producenten en maatschappelijke organisaties zagen weinig in het plan van VVD-staatssecretaris Dekker (foto) om te concurreren met de publieke omroepen, zo bleek uit een rondvraag van Trouw. Als het aan Dekker ligt, verandert het omroepbestel en mogen de helft van het programmabudget (420 euro per jaar) worden besteed aan externe producties. Bedrijven en organisaties hoeven in dat geval hun ideeën dan niet eerst voor te leggen aan omroepen, maar kunnen direct bij de overkoepelende NPO aankloppen. 

Van Dijk verwoordt het in zijn motie als volgt: ‘De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat het bestuur van de NPO boven de omroepen dient te staan, verzoekt de regering in het voorstel om maximaal 50% van het budget open te stellen, de omroepen altijd als coproducent te laten fungeren.’

De motie van Van Dijk is op 2 december door de Tweede Kamer aangenomen, tot vreugde van omroepdirecteuren. Zo toonden Jan Slagter (Omroep MAX) en Lennart van der Meulen (VPRO) hun blijdschap op Twitter. 

Lees ook: Veel stoere taal over Publieke Omroep

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken