Mediawet blokkeert alliantie Omroep Brabant en BN DeStem

Mediawet blokkeert alliantie Omroep Brabant en BN DeStem
  • Media
  • 26 okt 2015 @ 10:06
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaInnovatieJournalistiekPolitiekPartnership

Omroep Brabant en BN DeStem zetten vanaf december een punt achter hun samenwerking in het Mediacentrum in Breda. Dit besluit om na twee jaar met de alliantie te stoppen, is met ‘pijn in het hart’ genomen. Voornaamste reden is de veranderde Mediawet, die geen ruimte biedt voor publiek/private samenwerking.

'Er is veel geïnvesteerd in de samenwerking en het was mooi geweest wanneer deze een structurele basis had kunnen krijgen', legt hoofdredacteur Henk Lemckert van Omroep Brabant uit in een persverklaring.

De krachtenbundeling begon in september 2012 als experiment met financiële steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Belangrijkste doel van het Mediacentrum was om de regionale journalistiek een kwaliteitsimpuls te geven en om te bekijken hoe regionale media in de toekomst met elkaar kunnen samenwerken.

Politiek ligt dwars

Beide partijen geven aan dat de nieuwe Mediawet de voornaamste reden is voor het beëindigen van de samenwerking. De onlangs aangepaste wet biedt geen ruimte voor publiek/private samenwerking in de journalistiek. Omroep Brabant en BN DeStem vinden het tijd om ieder hun eigen weg te gaan. Dat is jammer, onderschrijft hoofdredacteur Hille van der Kaa van BN DeStem. 'We konden in de afgelopen twee jaar goed gebruik maken van elkaars expertise en slagkracht.'

Journalisten van BN DeStem en Omroep Brabant werkten twee jaar lang in het Mediacentrum samen op het gebied van het zogenoemde 'eerste-lijns nieuws'. Het ging daarbij voornamelijk om het verwerken van persberichten en 112-nieuws. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken