Mediawet blokkeert alliantie Omroep Brabant en BN DeStem
- Media
- 26 okt 2015 @ 10:06
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaInnovatieJournalistiekPolitiekPartnership
- 26 okt 2015 @ 10:06
- Redactie Media
Omroep Brabant en BN DeStem zetten vanaf december een punt achter hun samenwerking in het Mediacentrum in Breda. Dit besluit om na twee jaar met de alliantie te stoppen, is met ‘pijn in het hart’ genomen. Voornaamste reden is de veranderde Mediawet, die geen ruimte biedt voor publiek/private samenwerking.
'Er is veel geïnvesteerd in de samenwerking en het was mooi geweest wanneer deze een structurele basis had kunnen krijgen', legt hoofdredacteur Henk Lemckert van Omroep Brabant uit in een persverklaring.
De krachtenbundeling begon in september 2012 als experiment met financiële steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Belangrijkste doel van het Mediacentrum was om de regionale journalistiek een kwaliteitsimpuls te geven en om te bekijken hoe regionale media in de toekomst met elkaar kunnen samenwerken.
Politiek ligt dwars
Beide partijen geven aan dat de nieuwe Mediawet de voornaamste reden is voor het beëindigen van de samenwerking. De onlangs aangepaste wet biedt geen ruimte voor publiek/private samenwerking in de journalistiek. Omroep Brabant en BN DeStem vinden het tijd om ieder hun eigen weg te gaan. Dat is jammer, onderschrijft hoofdredacteur Hille van der Kaa van BN DeStem. 'We konden in de afgelopen twee jaar goed gebruik maken van elkaars expertise en slagkracht.'
Journalisten van BN DeStem en Omroep Brabant werkten twee jaar lang in het Mediacentrum samen op het gebied van het zogenoemde 'eerste-lijns nieuws'. Het ging daarbij voornamelijk om het verwerken van persberichten en 112-nieuws.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- dagblad
- BN DeStem
- samenwerking
- Hille van der Kaa
- omroep
- Mediawet
- Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
- Mediacentrum
- krant
- Henk Lemckert
- media
- Breda
- gestopt
- Omroep Brabant
- journalistiek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing