Concentra koopt mede-investeerder uit in Limburg

Concentra koopt mede-investeerder uit in Limburg
  • Media
  • 8 dec 2016 @ 12:56
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DagbladenVerkoopDagbladuitgevers

De Belgische uitgever Concentra heeft mede-investeerder Limburgse Investeringsmaatschappij (LRM) uitgekocht als aandeelhouder van de Nederlandse dochter Concentra Media Nederland. Tot deze Limburgse mediadochter behoren Media Groep Limburg (MGL), de uitgever van De Limburger, WijLimburg en 1Limburg, en AenC Media, de uitgever van de weekkrant 1Lokaal.

Concentra nam in september 2014 het Nederlands-Limburgse Media Groep Limburg (MGL) over en bracht het bedrijf samen met AenC Media onder in het nieuw opgerichte Concentra Media Nederland. De acquisitie gebeurde in samenwerking met de Limburgse Investeringsmaatschappij (België), die een minderheidsbelang nam in Concentra Media Nederland. 

Twee jaar na de overname mag de operatie een succes worden genoemd. Concentra neemt nu het minderheidsbelang van LRM over. Marc Vangeel, CEO van Concentra: 'Wij zijn LRM dankbaar voor de steun die wij hebben gekregen bij deze transactie. Zij heeft het ons mogelijk gemaakt vaste voet te krijgen op de Nederlands-Limburgse markt en daardoor de positie van Concentra in de snel evoluerende mediawereld sterker te maken. Wij hebben groot vertrouwen in de toekomst van Concentra Media Nederland en zijn dan ook tevreden dat we het belang van LRM kunnen overnemen.'

'Verankering van Concentra in Limburg'

Ook Stijn Bijnens, CEO van LRM, blikt tevreden terug op de samenwerking: 'LRM heeft de acquisitie van het Nederlandse MGL destijds mede mogelijk gemaakt, wat van strategisch belang was voor Belgisch-Limburg. De overname droeg namelijk bij tot de verankering van Concentra in Belgisch-Limburg. Bovendien kon dankzij deze transactie de werkgelegenhied bij Coldset Printing Partners, de krantendrukkerij in het Belgisch-Limburgse Paal-Beringen, in de afgelopen jaren significant worden uitgebreid. Voor de drukkerij werd tevens een investeringsprogramma van 38 miljoen euro ingeschreven.'

De Limburger is het grootste regionale dagblad van Nederland. De krant bereikt dagelijks meer dan 50% van de bevolking in Nederlands-Limburg en heeft op haar thuismarkt een marktaandeel van bijna 80%. Sinds de overname door Concentra is er een goede samenwerking met Mediahuis, de multimediagroep waarvan Concentra een van de aandeelhouders is. 

Marc Vangeel: 'De samenwerking tussen De Limburger en Mediahuis situeert zich op verschillende terreinen. Er is de link tussen De Limburger en Het Belang van Limburg, twee sterke regionale kranten die opereren op vergelijkbare markten. Beide titels werken inhoudelijk volledig los van elkaar, maar kunnen zowel journalistieke als commerciële expertise uitwisselen. Verder hebben MGL en AenC Media de voorbije twee jaar belangrijke stappen kunnen zetten door aan te sluiten bij een aantal productieprocessen en systemen van Mediahuis. Last but not least doen Concentra Media Nederland en Mediahuis hun voordeel door samen te werken op het vlak van digitale ontwikkelingen.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken