'PodKastjes' onthullen verhalen van eenzaamheid

'PodKastjes' onthullen verhalen van eenzaamheid
  • Media
  • 17 nov 2023 @ 16:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PodcastMarketing

In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ontwikkelden bureaus Roorda en Tabula Rasa een campagne die helpt eenzaamheid onder jongeren bespreekbaar te maken

Een ontzettend belangrijk onderwerp, stellen de initiatoren, in een tijd waarin 63% van de jongeren (16 tot 25 jaar) zich eenzaam voelt.

De campagne richt zich op het zichtbaar maken van onzichtbare verhalen. Samen met podcastmaker Reinjan Prakke gaan we in gesprek met vijf jongeren die zich een tijdje heel alleen voelden. In deze 5-delige podcast serie vertellen ze wat hun situatie was en hoe ze hiermee omgingen. Daarnaast horen we hoe de jongeren hun eenzaamheid bespreken met iemand die heel dicht bij hen staat. Een gesprek waar louter positief op gereageerd wordt

Deze verhalen worden onthuld in kleine PodKastjes, die op verschillende plekken in het land zijn opgehangen. Fysieke kastjes met daarin een Spotify (QR)-code, gekoppeld aan een van de vijf persoonlijke verhalen.

Het doel van de podcastserie, hier te beluisteren, is overbrengen dat praten echt helpt. Je bent namelijk niet de enige die zich zo voelt. Iedereen kan erover meepraten. Dus steun is dichterbij dan je denkt.

Naast de fysieke PodKastjes, zien we de verhalen terug op social media en in OOH-uitingen.

Als onderdeel van de campagne werd in Amstelveen een gigantische muurschildering onthuld. Een graffiti artwork van 24 meter hoog, gemaakt door street artist Judith de Leeuw, die hiermee de gevoelens uit de podcast visualiseert. Ze zet de eenzaamheid die verborgen blijft achter een masker centraal en hoopt dat het kunstwerk aanzet tot praten.

Judith de Leeuw: 'Wat me opviel in de verhalen van de jongeren was de enorme drempel die ze ervaren om te praten over hoe ze zich voelen. Met dit kunstwerk hoop ik dat ze hun masker af durven zetten. Als je je masker afzet, kunnen anderen je begrijpen. En dat levert zoiets moois op. Dat weet ik zelf als geen ander. Ik heb me vroeger ook eenzaam en onbegrepen gevoeld. Als een kind uit het jeugdzorgcircuit is het niet altijd makkelijk geweest. Ik voelde me anders dan de rest. Vandaag ben ik kerngezond en zielsgelukkig. Juist omdat ik toen mijn gevoelens heb kunnen uiten bij mijn vrienden. Zij hebben mij geholpen om de persoon te worden die ik vandaag ben.'
(PvWK)

credits
verantwoordelijk bij opdrachtgever: Jeanette Cantrijn van Roomen, Marc van Dijck (ministerie van VWS), Vera Molina, Esmee Oudman, Maaike Sprokkel (Ministerie van algemene zaken)
bureau: Roorda Reclamebureau & Tabula Rasa
creatie: Tom Klaver, Tom Zwarts en Joeri Jansen
account: Anne van der Meulen, Judit de Graaff
design: Jorn Slotboom en Tom Zwarts
digital: Alex de Kok
producer: Marcel Ossendrijver
strategie: Floor Busch, Wouter Wullems, Nina Meijer
podcast: Reinjan Prakke, Fem Verbeek
graffiti Artist: Judith de Leeuw
graffiti Artist assistent: Spike Clark
PR: HvdM
media: Initiative Media
activatie: Raul &Rigel
podcast: klik hier

Online Videos staan hier, hier, ook hier en hier en in het venster hieronder.

PodKastjes



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken