Schermtijd neemt toe, NPO blijft grootste

- Media
- 8 nov 2023 @ 08:15
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 8 nov 2023 @ 08:15
- Michiel van Zaane
De schermtijd in oktober 2023 is toegenomen vergeleken met september: van 192 naar 213 minuten per dag. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Nationaal Media Onderzoek. De NPO houdt het grootste marktaandeel.
De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 213 minuten over de gehele dag in oktober 2023. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. In oktober 2023 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 133 minuten. In oktober 2022 was dit 136 minuten.
N.B. In het vernieuwde onderzoek wordt onder TV-schermtijd het kijken via meer randapparaten gemeten. Ook is de instructie aan panelleden anders. De niet-kijkersknop op de nieuwe meter dient te worden gebruikt wanneer de tv aanstaat en er niemand in de kamer is. Hierdoor is het overig schermgebruik in het vernieuwde Kijkonderzoek hoger.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De NPO behaalde in oktober 2023 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 32,4%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 26,6% en de Talpa Network zenders 18,2%. In het avondtijdvak behaalde de NPO een marktaandeel van 34,9%, de zenders van RTL Nederland 31,1% en de Talpa Network zenders 20,6%.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Grafiek 2: Marktaandelen 2023 en 2022, Gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma’s en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's(inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Voetbal EK Kwalificatie Griekenland - Nederland op NPO1 van 16 oktober. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2.546.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,6 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Uitgesteld kijken
Er werd in oktober 2023 gemiddeld 34 minuten per dag uitgesteld gekeken. In oktober 2022 was dit 32 minuten. Boer zoekt vrouw Europa van 22 oktober op NPO1 had met 1.289.000 kijkers gemiddeld de meeste ‘terugkijkers’.
Tabel 3: Top-25 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management