Schermtijd neemt toe, NPO blijft grootste

Schermtijd neemt toe, NPO blijft grootste
  • Media
  • 8 nov 2023 @ 08:15
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De schermtijd in oktober 2023 is toegenomen vergeleken met september: van 192 naar 213 minuten per dag. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Nationaal Media Onderzoek. De NPO houdt het grootste marktaandeel.

De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 213 minuten over de gehele dag in oktober 2023. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. In oktober 2023 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 133 minuten. In oktober 2022 was dit 136 minuten.

N.B. In het vernieuwde onderzoek wordt onder TV-schermtijd het kijken via meer randapparaten gemeten. Ook is de instructie aan panelleden anders. De niet-kijkersknop op de nieuwe meter dient te worden gebruikt wanneer de tv aanstaat en er niemand in de kamer is. Hierdoor is het overig schermgebruik in het vernieuwde Kijkonderzoek hoger.


Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

 De NPO behaalde in oktober 2023 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 32,4%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 26,6% en de Talpa Network zenders 18,2%. In het avondtijdvak behaalde de NPO een marktaandeel van 34,9%, de zenders van RTL Nederland 31,1% en de Talpa Network zenders 20,6%.


Tabel 1: Kijkcijfers per zender, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder


Grafiek 2: Marktaandelen 2023 en 2022, Gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

Meest bekeken programma’s en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's(inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Voetbal EK Kwalificatie Griekenland - Nederland op NPO1 van 16 oktober. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2.546.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,6 miljoen.


Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Uitgesteld kijken
Er werd in oktober 2023 gemiddeld 34 minuten per dag uitgesteld gekeken. In oktober 2022 was dit 32 minuten. Boer zoekt vrouw Europa van 22 oktober op NPO1 had met 1.289.000 kijkers gemiddeld de meeste ‘terugkijkers’.


Tabel 3: Top-25 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken