Nico Verspaget (Quadia): Adverteerders met lef worden zelf uitgever

  • Media
  • 8 jan 2014 @ 11:39
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingOnlineVideo

Hoe ontwikkelt de advertentiemarkt zich in 2014? Deze vraag bekijk ik heel breed; wat is eigenlijk de advertentiemarkt? We zien dat content marketing, story telling en branded content worden toegepast via traditionele kanalen.

Maar ook steeds vaker nemen merken het heft zelf, of gezamenlijk, in handen om hun relevantie voor de doelgroep aan te tonen. Vooral aan deze kant van de markt verwacht ik het komend jaar veel ontwikkelingen. Ik verwacht dat veel merken zelf uitgever zullen worden.
 
De mate waarin dit in 2014 ook echt substantiële vormen aan gaat nemen, is afhankelijk van het lef van de adverteerders. Durven ze initiatief te nemen, innovaties door te voeren (en dus mogelijk fouten te maken) en gebaande paden te verlaten? En durven adverteerders niches aan te spreken met targeted content en thema’s in plaats van producten en merken centraal te stellen? Alleen dan zie ik dit jaar een verschuiving plaatsvinden.

Hands-on



Deze ontwikkeling vraagt ook om marketingprogramma’s van langere duur die flexibel moeten zijn. De tijd dat een campagne ‘ingekocht’ kon worden is voorbij want de doelgroep zit niet stil. Het is een kwestie van hands-on en op basis van analytics meeveren met de markt. Adverteerders moeten proactief handelen en dus is achterover leunen geen optie (meer). 

Uitgeverijen

Spelen uitgeverijen hierin een rol? Jazeker, mits zij ook de gebaande paden verlaten en innoveren. Waar marketing- en ICT-teams bij grote adverteerders vaak niet toe in staat zijn, kunnen uitgeverijen wel invullen. Ze kunnen facilitator zijn, innovaties doorvoeren en samenwerken met hun klant. Dit is voor de corebusiness van uitgevers belangrijker dan voor de adverteerders. Alleen dan spelen uitgeverijen nog een rol van betekenis en kunnen ze daarnaast ook hun traditionele rol ten behoeve van het bereik blijven vervullen. 

De rol van video

Online video speelt een steeds belangrijkere rol in de advertentiemarkt. Maar parallel daaraan maken standaard online commercials het verschil niet meer. Meer dan 50 procent van de video content die op diverse devices wordt bekeken, duurt langer dan 10 minuten (bron: Ooyala). Het hoeft dus lang niet altijd kort en krachtig te zijn. Video leent zich uitermate goed voor targeted content marketing toepassingen en verslaat hierin de traditionele media. En ook hierin staan de ontwikkelingen niet stil. De kijker wil herkend en erkend worden. Video wordt steeds interactiever en persoonlijker. Innovaties op dit gebied zorgen voor aantoonbare substantiële verbeteringen op het gebied van engagement en conversie. 

In 2013 heeft de ontwikkeling van targeted content marketing al een enorme boost gekregen en het komende jaar zal deze ontwikkeling zeker doorzetten. Video zal door adverteerders steeds vaker worden toegepast in targeted content marketing. Durf te targeten, dat is belangrijk in 2014. 

Nico Verspaget is CEO van Quadia Online Video
www.quadia.com

De visie van Nico Verspaget is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2014

Dat forum staat hier

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken