Allard Ruyl: De TV-markt blijft groeien, met een kleine aardverschuiving

  • Media
  • 22 dec 2014 @ 15:57
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • TelevisieMarketingMediastrategie

TV is een bewezen medium in reclame-inzet en heeft daarom, in tegenstelling tot kranten en tijdschriften, relatief weinig last gehad van de crisis. Toch helpt een gunstig economisch klimaat ook de TV-bestedingen.

Daarom is de verwachting dat, ondanks dat het een non-event spotjaar is, de TV-markt in 2015 verder doorgroeit. Wel gaan we een kleine aardverschuiving zien.

Het nieuwe kijken

De adverteerder volgt normaal gesproken de consument. En de consument kiest zelf wat en wanneer hij kijkt. De versnippering in het kijkgedrag zet verder door. Het aanbod is groter geworden met meer zenders en daarbovenop steeds meer digitale kijkmogelijkheden. De consument maakt gebruik van deze mogelijkheden, kijk maar eens naar de snelle opkomst van Netflix. Ook thematische zenders worden steeds meer bekeken, zowel digitaal als lineair. Dit nieuwe kijken is terug te zien in de performance van onze dertien BrandDeli-zenders. Afgelopen jaar zijn deze, met uitzondering van de sporteventmaanden, 7% gegroeid. Vergeleken met 2012 is de groei zelfs 58%. De advertentiebestedingen volgden niet direct de consument en bleven teveel bij de traditionele TV-partijen liggen. Het gevolg is dat deze partijen met overvolle reclameblokken zitten en capaciteitsproblemen hebben. Via allerlei prijsstijgingen, verwerkt in extra marktindexen en verhoogde maand- en doelgroepindexen op de ratecard voor 2015,  proberen deze partijen ruimte te creëren in hun blokken.

Daar zijn waar consument te vinden is

Wij verwachten dat budgetten enerzijds meer verschuiven richting digitaal en anderzijds richting doelgroep zenders. BrandDeli biedt hierbij een oplossing. Via één loket kunnen meerdere zenders tegelijkertijd worden ingezet zodat de inkoopdoelgroep zeer gericht bereikt kan worden. Dus één afspraak, één contract en één aanspreekpunt. We maken de inzet hiermee toegankelijker dan ooit en bieden korte reclameblokken binnen de meest selectieve TV-zenders van Nederland, en dus weinig waste. 

Online is ook booming

Wij zien enorme groei cijfers in de onlinemarkt. Er wordt steeds meer op verschillende devices naar videocontent gekeken. Niet geheel onlogisch met de hoge penetratie van mobiel en tablets in Nederland. Deze groei zien wij ook bij onze merken. FOX Sports weet maandelijks bijvoorbeeld miljoenen videostarts te realiseren en een mobiele app van South-Park was een regelrechte hit met met 50.000 downloads in de eerste week. Voor merken liggen hier enorm veel kansen in 2015.

Ready for 2015!

2014 was BrandDeli’s eerste jaar en we draaien inmiddels op volle kracht. De markt, die niet altijd kon of wilde schakelen, is helemaal aan ons gewend. In 2015 zal er geschakeld worden, er zal ingezet worden daar waar de consument ook daadwerkelijk te vinden is. Wij zijn er helemaal klaar voor. 

Allard Ruyl is CEO van BrandDeli
www.branddeli.nl


Deze bijdrage is onderdeel van ons Forum Advertentiemarkt 2015
Klik hier om naar dit forum te gaan 



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken