Allard Ruyl: De TV-markt blijft groeien, met een kleine aardverschuiving
- Media
- 22 dec 2014 @ 15:57
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - TelevisieMarketingMediastrategie
- 22 dec 2014 @ 15:57
- Gastblogger
TV is een bewezen medium in reclame-inzet en heeft daarom, in tegenstelling tot kranten en tijdschriften, relatief weinig last gehad van de crisis. Toch helpt een gunstig economisch klimaat ook de TV-bestedingen.
Daarom is de verwachting dat, ondanks dat het een non-event spotjaar is, de TV-markt in 2015 verder doorgroeit. Wel gaan we een kleine aardverschuiving zien.
Het nieuwe kijken
De adverteerder volgt normaal gesproken de consument. En de consument kiest zelf wat en wanneer hij kijkt. De versnippering in het kijkgedrag zet verder door. Het aanbod is groter geworden met meer zenders en daarbovenop steeds meer digitale kijkmogelijkheden. De consument maakt gebruik van deze mogelijkheden, kijk maar eens naar de snelle opkomst van Netflix. Ook thematische zenders worden steeds meer bekeken, zowel digitaal als lineair. Dit nieuwe kijken is terug te zien in de performance van onze dertien BrandDeli-zenders. Afgelopen jaar zijn deze, met uitzondering van de sporteventmaanden, 7% gegroeid. Vergeleken met 2012 is de groei zelfs 58%. De advertentiebestedingen volgden niet direct de consument en bleven teveel bij de traditionele TV-partijen liggen. Het gevolg is dat deze partijen met overvolle reclameblokken zitten en capaciteitsproblemen hebben. Via allerlei prijsstijgingen, verwerkt in extra marktindexen en verhoogde maand- en doelgroepindexen op de ratecard voor 2015, proberen deze partijen ruimte te creëren in hun blokken.
Daar zijn waar consument te vinden is
Wij verwachten dat budgetten enerzijds meer verschuiven richting digitaal en anderzijds richting doelgroep zenders. BrandDeli biedt hierbij een oplossing. Via één loket kunnen meerdere zenders tegelijkertijd worden ingezet zodat de inkoopdoelgroep zeer gericht bereikt kan worden. Dus één afspraak, één contract en één aanspreekpunt. We maken de inzet hiermee toegankelijker dan ooit en bieden korte reclameblokken binnen de meest selectieve TV-zenders van Nederland, en dus weinig waste.
Online is ook booming
Wij zien enorme groei cijfers in de onlinemarkt. Er wordt steeds meer op verschillende devices naar videocontent gekeken. Niet geheel onlogisch met de hoge penetratie van mobiel en tablets in Nederland. Deze groei zien wij ook bij onze merken. FOX Sports weet maandelijks bijvoorbeeld miljoenen videostarts te realiseren en een mobiele app van South-Park was een regelrechte hit met met 50.000 downloads in de eerste week. Voor merken liggen hier enorm veel kansen in 2015.
Ready for 2015!
2014 was BrandDeli’s eerste jaar en we draaien inmiddels op volle kracht. De markt, die niet altijd kon of wilde schakelen, is helemaal aan ons gewend. In 2015 zal er geschakeld worden, er zal ingezet worden daar waar de consument ook daadwerkelijk te vinden is. Wij zijn er helemaal klaar voor.
Allard Ruyl is CEO van BrandDeli
www.branddeli.nl
Deze bijdrage is onderdeel van ons Forum Advertentiemarkt 2015
Klik hier om naar dit forum te gaan
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing