Allard Ruyl: De TV-markt blijft groeien, met een kleine aardverschuiving
- Media
- 22 dec 2014 @ 15:57
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - TelevisieMarketingMediastrategie
- 22 dec 2014 @ 15:57
- Gastblogger
TV is een bewezen medium in reclame-inzet en heeft daarom, in tegenstelling tot kranten en tijdschriften, relatief weinig last gehad van de crisis. Toch helpt een gunstig economisch klimaat ook de TV-bestedingen.
Daarom is de verwachting dat, ondanks dat het een non-event spotjaar is, de TV-markt in 2015 verder doorgroeit. Wel gaan we een kleine aardverschuiving zien.
Het nieuwe kijken
De adverteerder volgt normaal gesproken de consument. En de consument kiest zelf wat en wanneer hij kijkt. De versnippering in het kijkgedrag zet verder door. Het aanbod is groter geworden met meer zenders en daarbovenop steeds meer digitale kijkmogelijkheden. De consument maakt gebruik van deze mogelijkheden, kijk maar eens naar de snelle opkomst van Netflix. Ook thematische zenders worden steeds meer bekeken, zowel digitaal als lineair. Dit nieuwe kijken is terug te zien in de performance van onze dertien BrandDeli-zenders. Afgelopen jaar zijn deze, met uitzondering van de sporteventmaanden, 7% gegroeid. Vergeleken met 2012 is de groei zelfs 58%. De advertentiebestedingen volgden niet direct de consument en bleven teveel bij de traditionele TV-partijen liggen. Het gevolg is dat deze partijen met overvolle reclameblokken zitten en capaciteitsproblemen hebben. Via allerlei prijsstijgingen, verwerkt in extra marktindexen en verhoogde maand- en doelgroepindexen op de ratecard voor 2015, proberen deze partijen ruimte te creëren in hun blokken.
Daar zijn waar consument te vinden is
Wij verwachten dat budgetten enerzijds meer verschuiven richting digitaal en anderzijds richting doelgroep zenders. BrandDeli biedt hierbij een oplossing. Via één loket kunnen meerdere zenders tegelijkertijd worden ingezet zodat de inkoopdoelgroep zeer gericht bereikt kan worden. Dus één afspraak, één contract en één aanspreekpunt. We maken de inzet hiermee toegankelijker dan ooit en bieden korte reclameblokken binnen de meest selectieve TV-zenders van Nederland, en dus weinig waste.
Online is ook booming
Wij zien enorme groei cijfers in de onlinemarkt. Er wordt steeds meer op verschillende devices naar videocontent gekeken. Niet geheel onlogisch met de hoge penetratie van mobiel en tablets in Nederland. Deze groei zien wij ook bij onze merken. FOX Sports weet maandelijks bijvoorbeeld miljoenen videostarts te realiseren en een mobiele app van South-Park was een regelrechte hit met met 50.000 downloads in de eerste week. Voor merken liggen hier enorm veel kansen in 2015.
Ready for 2015!
2014 was BrandDeli’s eerste jaar en we draaien inmiddels op volle kracht. De markt, die niet altijd kon of wilde schakelen, is helemaal aan ons gewend. In 2015 zal er geschakeld worden, er zal ingezet worden daar waar de consument ook daadwerkelijk te vinden is. Wij zijn er helemaal klaar voor.
Allard Ruyl is CEO van BrandDeli
www.branddeli.nl
Deze bijdrage is onderdeel van ons Forum Advertentiemarkt 2015
Klik hier om naar dit forum te gaan
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management