Erik-Jan Gelink: Advertising wordt steeds meer technologie gedreven

  • Media
  • 9 jan 2015 @ 16:02
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingMediastrategieOnline advertising

Advertising wordt steeds meer technologie gedreven. En dat zie je terug in de belangrijkste trends voor 2015. Met het toenemen van het aantal kanalen kunnen techniek en data helpen om op al die touchpoints, afhankelijk van het moment, de locatie, het Umfeld en het dataprofiel een passende boodschap te communiceren. Eenvoudiger wordt het er niet op, maar wel effectiever.

De trends waar ik bij stil zou willen staan zijn:

Mobile

Mobiel neemt inmiddels 60% van het digitale mediagebruik voor zijn rekening en is het mediumtype dat by-far het snelste groeit. De advertentiebudgetten lijken deze shift van desktop naar mobile eindelijk te volgen. In Q3 2014 groeide de ad spend op mobiel vergeleken met het jaar ervoor met 91% en de verwachting is dat deze groei zich in 2015 voortzet. (Geo)Targeting, mobile native advertising en nieuwe, creatieve ad formaten met een hoge mate van engagement zullen in mobile advertising een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Onderzoek naar de juiste inzet van mobile advertising blijft van belang en daar blijven wij vanuit Sanoma volgend jaar ook in investeren.

Native advertising

Het aandeel native advertising in de marketingmix zal sterk blijven groeien, vanwege de bewezen effectiviteit en minder disruptieve advertentie ervaring. Relevante content in het juiste Umfeld, een gedegen content strategie en het meten van de juiste KPI’s blijven key voor het succes van de inzet van branded content en advertorials. En gebruikmaken van de native advertising “wetten” m.b.t. het moment van de dag en het device waarop de content getoond wordt: kortere content, tips en nieuwtjes ’s ochtends vroeg op mobiel en langere, meer inspirerende teksten ’s avonds op de tablet.

Programmatic buying

Het aantal programmatic ingekochte campagnes zal in 2015 blijven toenemen. Wij zien een flinke verschuiving van manual sales naar automated trading. Geavanceerdere systemen en targeting mogelijkheden dragen hier aan bij. Naast mobiel en native advertising zal ook video en op termijn TV programmatic worden ingekocht. Die beweging zal nog wel een paar jaar op zich laten wachten. Grote adverteerders maken komend jaar een start maken met private marketplaces.

Data en privacy

Data neemt uiteraard een steeds prominentere rol in.  De kunst is om van big data smart data te maken en de data voor je te laten werken. Ons doel is om alle data die wij in huis hebben te vertalen naar betere communicatie oplossingen. Of het nou gaat om consumer insights of data voor het optimaliseren van je campagne of DM. Privacy in combinatie met profiling blijft op de agenda staan en verdient een transparante aanpak richting consumenten.

Video

De video consumptie groeit explosief. En dan vooral digitaal, on demand en steeds vaker op mobiel. Ook daar zie je dat de advertentie euro’s het consumenten gedrag volgen en deze trend zet zich zeker door in 2015.

Minder ijkpersonen, meer touch points

Een trend die grote impact heeft op adverteerders is het feit dat consumenten steeds minder goed zijn in te delen in traditionele demografische doelgroepen. Consumenten lijken steeds minder op de ijkpersoon die ooit voor hen was bedacht.  Er zijn meer gamers boven de 44 dan onder de 18. Het aantal twitteraars groeide tussen 2012 en 2013 het hardst in de doelgroep 55-64. Mediagebruik raakt steeds verder versnipperd en de customer journey wordt steeds complexer. Voor adverteerders wordt het dus steeds lastiger om consumenten te bereiken, omdat ze niet langer te vinden zijn binnen het Umfeld of op het device waar je ze verwacht. Geïntegreerde, crossmediale campagnes in combinatie met slim gebruik van data zijn daarop het antwoord.

Mijn overzicht teruglezend, zijn wij bij Sanoma/SBS hard bezig met innovaties op al deze terreinen, dus u hoort van ons dit jaar.

Erik-Jan Gelink is Chief Commercial Officer bij Sanoma
www.sanoma.nl

Deze bijdrage is onderdeel van ons Forum Advertentiemarkt 2015

Klik hier om naar dit forum te gaan

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken