Creative Media Advertising effectiever dan instore reclame
- Media
- 29 jul 2015 @ 14:42
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - BereikReclameOutdoorOnderzoek
- 29 jul 2015 @ 14:42
- Gastblogger
Consumenten zijn tegenwoordig zeer kundig in het herkennen én weren van reclame. Traditionele reclamevormen – zoals advertorials, commercials en outdoor advertising – zijn ondertussen gemeengoed geworden. Adverteerders zijn daarom op zoek naar nieuwe reclamevormen die de consument weer weten te verrassen. Een recent reclamefenomeen dat op creatieve wijze de aandacht van de consument probeert te trekken, is creative media advertising. Is deze reclamevorm de nieuwe evolutionaire stap in de reclamewereld?
Onder creative media advertising verstaan we reclames die aan twee vereisten voldoen: (1) ze zijn geplaatst op media die doorgaans niet worden gebruikt voor reclamedoeleinden, en (2) er is een associatieoverlap tussen het medium en het geadverteerde merk. Een bekend voorbeeld van creative media advertising is de KitKat-bank, die is ontworpen door het Engelse reclamebureau JWT London. Op het eerste gezicht lijkt de KitKat-bank op een simpele doorsnee bank. Maar van dichterbij bekeken is te zien dat in de balken van de bank het merklogo en de slogan ('Have a break, have a KitKat') van KitKat staan gegrafeerd.
Het KitKat-bankje voldoet daarmee aan de bovengenoemde vereisten, want: (1) een bank wordt doorgaans niet gebruikt voor het communiceren van reclames, en (2) er is een duidelijke associatieoverlap aanwezig tussen merk en medium, aangezien een bank in het park natuurlijk een uitgelezen plek is om deze break te houden. Op deze manier is de bank de letterlijke én figuurlijke drager van de merkboodschap.
Waarom is 'creative' mogelijk effectiever?
Aangezien consumenten ondertussen uiterst getraind zijn in het herkennen van de commerciële insteek van merkboodschappen, wapenen ze zich tegen deze boodschappen of negeren ze zelfs. Deze weerstand heeft logischerwijs een negatieve invloed op de effectiviteit van de boodschap. In het geval van creative media advertising zullen consumenten echter niet direct doorhebben dat het een vorm van reclame betreft, doordat ze het medium (bijvoorbeeld een bank) niet associëren met reclame. Hierdoor zou de reclameboodschap beter verwerkt moeten worden.
Naast dat een creative media advertentie dus vermoedelijk als minder commercieel wordt ervaren, worden dergelijke advertenties vaak ook als meer verrassend en als meer humoristisch beoordeeld. In het geval van de KitKat-bank zal de primaire reactie van mensen waarschijnlijk zijn: 'Wat een aparte/grappige bank!' Oftewel, een gevoel van verrassing ontstaat, zeker als ze zien dat de bank van KitKat is. Dit verrassingsgevoel proberen ze te beantwoorden door uit te puzzelen wat er aan de hand is.
De puzzel is opgelost wanneer ze de link herkennen tussen het merk en medium ('Aha! Een KitKat neem je tijdens een break. En een bank is natuurlijk de plek om een break te hebben!'), wat – volgens onderzoek – een humoristisch gevoel kan opwekken. Kortom, de aanname was dat creative media advertising als meer verrassend, meer humoristisch, en als minder commercieel wordt ervaren dan zijn traditionele tegenhanger, wat vervolgens weer kan leiden tot sterkere campagne-effecten (bijvoorbeeld op merkherinnering en merkattitude).
Veldexperiment in twee supermarkten
Om te toetsen of creative media advertising daadwerkelijk effectiever kan zijn dan traditionele reclamevormen, hebben we een veldonderzoek gedaan binnen twee supermarkten. Consumenten werden tijdens het winkelen blootgesteld aan óf een traditionele (op een poster) óf een creative reclamevorm (op een winkelwagen) voor het merk Autodrop. De winkelwagen voor de creative conditie is gekozen omdat winkelwagens in Nederland doorgaans niet worden gebruikt voor reclame en een winkelwagen daarnaast veel weg heeft van een auto: de perfecte link naar het merk Autodrop.
Om deze associatieoverlap te versterken, bestond de ‘advertentie’ uit een stuurtje en een dashboard die waren bevestigd op de stang van de winkelwagen. Consumenten die deelnamen waren niet op de hoogte van het onderzoek om hun respons ten opzichte van de reclame zo natuurlijk mogelijk te houden. Na het afrekenen van hun boodschappen werd gevraagd of zij bereid waren om een korte vragenlijst in te vullen.
De resultaten van Creative Media Advertising
De resultaten van het experiment laten zien dat creative media advertising als vorm van indoor advertising effectiever kan zijn dan traditionele reclamevormen (hier: een poster). Drie belangrijke conclusies die kunnen worden getrokken op basis van deze studie zijn:
Het onderzoek laat zien dat creative media advertising, in ieder geval met betrekking tot indoor advertising, effectiever kan zijn dan traditionele reclamevormen. Of creative ook effectiever is dan andere traditionele reclames (bijv. televisiecommercials, print advertenties) moet verder worden onderzocht en hangt mogelijk af van de reclamedoelstellingen. De resultaten van dit onderzoek zijn echter een eerste goede aanwijzing voor creative media advertising als “a new way to go”.
Het volledige artikel van Rauwers en Van Noort is getiteld ‘The Persuasive Effects and Underlying Mechanisms of Creative Media Advertising’ en is gepresenteerd in mei 2015 op het mondiale communicatiecongres ICA (International Communication Association) en op het SWOCC Symposium 2015.
Fabiënne Rauwers is promovendus bij de afdeling Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- reclame
- Fabiënne Rauwers
- UvA
- instore
- effect
- bereik
- outdoor
- KitKat
- onderzoek
- media
- Guda van Noort
- Universiteit van Amsterdam
- Creative Media Advertising
- bankje
- SWOCC
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management