Adblocken is OK
- Media
- 21 sep 2015 @ 00:12
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Online advertising
- 21 sep 2015 @ 00:12
- Gastblogger
Als je adblockers als onderwerp voorbij ziet komen bij De Wereld Draait Door, dan weet je dat het gemeengoed is geworden. Ik werk zelf al een tijd in de media- en reclamewereld en moet bekennen dat ik maar weinig reclames te zien krijg. De laatste keer dat ik een film heb gezien met 18 onderbrekingen, was nog in de periode dat ik dat juist fijn vond, want dan mocht ik wat langer opblijven.
Het is echter pas recentelijk dat ik ook echt gebruik maak van adblockers voor mobiel. Het gebruiken van adblockers voelde altijd een beetje als stelen: zo ongeveer alle ‘gratis’ content die ik consumeer, wordt tenslotte betaald uit advertenties. Daarnaast is reclame mijn vakgebied.
Dat content een waarde heeft is het belangrijkste argument van uitgevers om over de huidige ontwikkeling van Apple te klagen.
De hele reden waarom adblockers echter zijn ontstaan is om dat de gebruikerservaring de afgelopen jaren dramatisch verslechterd is door al het banner-geweld.
Een homepage take-over of een rectangle op web converteert amper, maar op je mobiel te pas en te onpas banners gepusht krijgen heeft al helemaal niks meer te maken met een strategisch weloverwogen keuze hoe je mensen probeert te bereiken en te beraken. Sterker nog: platformen op mobiel werken er significant slechter door.
Momenteel is de adblocking alleen nog officieel beschikbaar voor in browser, ′in app’ is er dus nog niks aan de hand. Veel weerstand is er richting Apple, omdat zij juist ′in app’ zelf (advertentie) geld verdienen. Echter vergeten mensen dat Apple de gebruikerservaring altijd op de eerste plaats zet.
De uitdaging die Apple ons stelt is: hoe ga je als merk, uitgever of bureau optimaal gebruik maken van de contextuele omgeving die mobiel met zich meebrengt. Oftewel, hoe we gaan inspelen op de manier waarop wij al fotograferend, filmend, swipend en tappend content creëren en consumeren met onze mobiel.
Adblocking zien wij dan ook als een kans en niet als een bedreiging.
Camiel Verhey is Head of Mobile bij MEC.
www.mecglobal.nl
Deze bijdrage is onderdeel van een forum over adblockers. Het forum staat hier
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

