Meer druk op de visibility van media en media bereiksonderzoek

  • Media
  • 27 dec 2015 @ 12:02
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ForumOutdoor

De advertentiemarkt 2016. Vorig jaar waren mijn hoofdthema’s; power to the brands, Lef, media verkoop concentratie en 1 currency. Die trends vind ik eigenlijk wel redelijk uitgekomen en overall verwacht ik dat deze trends zich in 2016 verder zullen doorzetten. Maar daarnaast zijn er altijd nieuwe zaken. Zo zal er meer druk komen op de visibility van media en media bereiksonderzoek...

Bij ons in OOH zien we al dat het om reclamebereik gaat, maar kunnen we ook nog beter. Maar in andere media met boekjes, kastjes, robotviews en andere zaken denk ik dat er vanuit adverteerders meer en meer druk zal komen om nauwkeuriger te weten wat je exposure is.

Parallel daaraan zal de adverteerder ook nog scherper kijken waar en wanneer het juiste moment is om je boodschap te brengen vanuit een multi touchpoint strategie. Iets wat al belangrijk is, maar waar met name het mediaburo, creatie en exploitanten nadrukkelijk bij kunnen en moeten helpen.

Daarnaast zal de trend van verschuivende budgetten door blijven zetten (minder tv? Nog meer social, meer display?) en als ik Group M moet geloven moet dat voor ons medium in ieder geval positief uitpakken en kunnen we de trend van de afgelopen jaren volhouden. Wellicht zal dat ook versterkt worden door een toename van DOOH, ook al verwacht ik daar in 2016 slechts een kleine groei tov de gehele OOH spendings.

Het aantal schermen zal echter wel gestaag gaan groeien tov wat er in 2015 beschikbaar was. O ja, klein dingetje wellicht , maar het niet behalen van het EK voetbal. Ben toch benieuwd wat dat met de media spendings doet aangezien het toch al weer even geleden is dat we er niet bij zijn. Houd men het geld in de portemonnee , gaat het naar de OS of spreid men het door het jaar heen? Ik denk het laatste, o.a. door een groei van adverteerders met een ‘always on’ strategie. Last but not least hoop ik dat bij adverteerders de druk op de juiste creatie per mediumtype blijft toenemen, want daar blijft een wereld te winnen zoals we ook uit de 130 effectonderzoeken in 2015 zien.

Media is al enkele jaren zeer sterk in beweging en dat zal ook in 2016 zeker niet tot rust komen, leuk!

Guy Grimmelt is Marketing & Business Development Director bij Exterion Media
www.exterionmedia.nl

Deze bijdrage is onderdeel van Forum Advertentiemarkt 2016

Dat forum staat hier

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken