[column] Top 5-TikTok-trends: doorfriemelen, Saltburn en werkvloer-vooroordelen

[column] Top 5-TikTok-trends: doorfriemelen, Saltburn en werkvloer-vooroordelen
  • Media
  • 26 jan 2024 @ 06:43
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: Friemeli friemela friemeloentje

Vorige week kwam één van de lolligste Nederlandse programma’s uit streamingland tot een hilarisch einde: Amazon Prime’s Last One Laughing, waarin enkele van de beste cabaretiers van ons land maar liefst zes uur lang níet mogen lachen om elkaars grappen. Waar na het eerste seizoen een liedje over een blokfluit helemaal hot was, krijgen we nu een highlight uit de finale van vorige week nog maar nauwelijks uit ons hoofd: Rick Paul van Mulligen’s ‘Friemeloentje’. De sound is inmiddels te horen in honderden TikToks, reden voor Prime om daar nu nog een klein schepje bovenop te doen. Rick Paul mocht opnieuw opdraven voor een herhaling van zijn optreden over uitgestorven dieren, ditmaal met als doel andere TikTokkers oproepen om een duet te maken met het fragment. De post is nog jong, dus duetten regent het nog niet. Wél heeft de video in amper drie uur al ruim 60K views behaald. Het is in ieder geval een slimme manier om je content een week na dato weer een frisse boost te geven.

 



2. TREND: Ik werk bij…

Een heerlijke trend voor wie bezig is met employer branding is de nieuwe ‘ik werk bij…’-trend, waarvan er plots overal video’s opduiken. Met deze trend ontkrachten medewerkers volop de vooroordelen over het ‘werken bij’ hun organisatie. Zo blijkt Efteling-personeel tóch niet na elke shift de achtbaan in te duiken (sad) en staan ze bij Intratuin écht niet alleen maar tussen de planten (asking for a friend: heeft elk filiaal zo’n Lilo & Stitch-afdeling?). Een laagdrempelige trend waar eigenlijk ieder bedrijf mee aan de slag kan.


@efteling Wij zijn de Efteling, natuurlijk zijn wij allemaal Holle Bolle Gijs. #papierhier #efteling ♬ origineel geluid - Efteling

3. SOUND: Murder on the Dance Floor
Eén van de meest besproken films van dit moment is de psychologische thriller Saltburn (een ander succesnummer van Amazon Prime), waarin een verloren Oxford-student door een rijke mede-student wordt uitgenodigd in diens glamoureuze wereld. De film barstensvol mysterie, lust en leugens wordt online volop gehyped en ook TikTokkers lijken er geen genoeg van te krijgen. Ook niet van het nummer Murder on the Dance Floor (2001) van Sophie Ellis-Bextor, dat sinds het uitkomen van de film én de opmars op TikTok nu ook opnieuw de hitlijsten bestormt. Het nummer is al in ruim 222k video’s te horen, waarbij inmiddels meerdere ‘trends’ zijn ontstaan. Zo is er ‘the Saltburn dance’, waarbij TikTokkers een (naakte) dansscène van hoofdrolspeler Barry Keoghan nadoen, maar wordt de sound ook gebruikt bij de zogenoemde ‘Things I suffer from’-trend. Hierbij wordt een carrousel gebruikt waarin de eerste foto teasend bovengenoemde tekst in beeld heeft staan, gevolgd door een tweede beeld waarin iemand in tekst zijn ‘aandoening’ opbiecht. De uitleg hiervan - doorgaans een lange zin - wordt sarcastisch afgekort tot de naam van het zogenoemde kwaaltje. Klinkt ingewikkeld, is het niet. Hoe dan ook, voor een mogelijk nieuw TikToksucces moet je als de wiedeweerga die dance floor op.


https://www.tiktok.com/@maxwilliamlewis/photo/7297563656076758305

4. SOUND: Receipts, Proof, Timeline, Screenshots

Een tweede sound die momenteel volop gebruikt wordt, is een fragment uit de realityserie Real Housewives of Salt Lake City. Hierin schiet Heather Gay volledig uit haar slof tegen één van haar mede-housewives wanneer zij wordt uitgemaakt voor leugenaar. “Zó weet je dat ik de waarheid spreek, ik heb de complete formule: bonnen, bewijs, tijdlijn, screenshots, ik heb alles om het te bewijzen”, aldus de hysterisch schreeuwende Amerikaanse in het fragment. De audio hiervan (die je vooral niet te hard moet zetten én niet te vaak moet luisteren) wordt momenteel vaak gebruikt in combinatie met een uitleg bij iets dat vanzelfsprekend en overduidelijk is. Ook commerciële accounts haken aan, met name door hun producten (of de samenstelling hiervan) uit te lichten. Natuurlijk kun je met deze sound ook goed bepaalde situaties op de werkvloer schetsen, wat maakt dat de trend makkelijk toepasbaar is.



5. VIRAL: MediaMarkt

Elektronicaketen MediaMarkt heeft een lekkere viral te pakken met de TikTok waarin ze hun BTW-vrije dagen aankondigen. “Ren… Nee, vlieg naar de MediaMarkt voor BTW, weg ermee!” luidt de tekst in een video waarbij hun vaste TikTok-gezicht Leroy zogenaamd mee vliegt op de rug van een adelaar (een trendy CapCut-sjabloon). Het is knullig, het is droog, het is simpel en daarmee raken ze precies de juiste snaar. De video heeft al ruim 3 miljoen views, tegenover een gemiddelde van enkele duizenden voor het overgrote deel van de TikToks op het account. 


RXML parse error: Invalid URL: Standards.URI: got a relative URI (no scheme) lacking a base_uri!

 | <insert href="">
 | <set type=RXML.t_xml(text/xml, none) variable="var.media-contents">
 | <cache enable-protocol-cache="yes">


Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken