[column] Top 5-TikTok-trends: appeltaart-kaas, reggae revival en online shaming

[column] Top 5-TikTok-trends: appeltaart-kaas, reggae revival en online shaming
  • Media
  • 23 feb 2024 @ 07:05
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: POV: je bent mijn eten

We filmen en fotograferen wat af tegenwoordig, maar vraagt iemand ooit aan die nieuwe outfit of-ie het wel fijn vindt om direct in de spotlights te staan? Vindt dat bord eten het echt wel prima als-ie van alle hoeken wordt bekeken als een lustobject? In een nieuwe, beginnende trend worden de rollen voor der verandering eens omgedraaid en zien we in plaats van de bekende makers-POV de point of view van het object dat centraal staat. Juist, verplaats je eens in dat bord eten waar jij als een razende boven aan het klikken en flitsen bent. Ongemakkelijk toch? De trend levert een lollige kijk op onze huidige social-mediagedreven mindset en is er ook nog eens één die je makkelijk kunt toepassen in iedere branche. Want niet alleen dat bord eten heeft het moeilijk.



2. SOUND: Praise Jah in The Moonlight

Terwijl half Nederland momenteel van een Oostenrijkse berg afroetsjst, zit de andere helft in gedachten alweer op een strandbedje in een tropisch oord. Althans, wie luistert naar deze nieuwe trendy sound kan niet ontkennen dat-ie full speed zomerse vibes oproept. We hebben het over het reggaenummer Praise Jah in The Moonlight van YG Marley dat momenteel volop gebruikt wordt door TikTokkers. Dat komt hoogstwaarschijnlijk niet alleen door de hang naar warmer weer, maar ook door de gloednieuwe bioscooprelease van de biopic Bob Marley: One Love, over de grootste reggaezanger aller tijden. YG Marley is niemand minder dan de kleinzoon van Bob en de zoon van hiphop-icoon Lauryn Hill, die ooit een setje vormde met Bob Marley’s zoon Rohan. Ook hij is de muziek ingedoken en met (TikTok)succes. Z’n nummer hangt niet aan een specifieke trend, dus je kunt ‘m vrijwel onder al je content gebruiken. Lekker toegankelijk, dus.



3. AD: KPN

Telecomprovider KPN valt deze week op met een nieuwe advertentie. In een korte commercial zien we hoe een meisje een pikante foto van zichzelf stuurt naar de jongen die ze leuk vindt, waarop hij deze doorstuurt naar derden, met alle gevolgen vandien. De begeleidende muziek komt van zangeres MEAU, die met ‘Stukje van mij’ het gevoelige onderwerp ‘online shaming’ onder de aandacht brengt. De video zelf is niet per se heel platform-proof en oogt zeker niet als native TikTok-content, maar het onderwerp is dan weer wel spot-on voor de jongere doelgroep, die natuurlijk in grote getale op TikTok te vinden is. De boodschap, ‘denk na voordat je doorstuurt’, is scherp en blijft hangen, waarmee deze ad zeker een plekje in de top 5 van deze week verdient.


@KPN

Stop online-shaming: denk na voordat je doorstuurt

♬ Promoted Music - KPN

4. TREND: Who are you texting?

Iedereen kent waarschijnlijk wel dat moment waarop je to-taal in je telefoon verdwaalt - op het verkeerde moment. Deze trend licht situaties uit waarin je eigenlijk niet op je telefoon mag of kan zitten, of in ieder geval niet voor hetgeen waar jij je telefoon überhaupt voor hebt gepakt. Denk aan het scrollen op TikTok tijdens een meeting, het WhatsAppen met het thuisfront terwijl je eigenlijk een deadline hebt, of stiekem online shoppen tijdens je werkzaamheden. Een opkomende trend die in elk vakgebied gebruikt kan worden om met een knipoog een kijkje achter de schermen te geven of juist je team uit te lichten.



5. VIRAL: Appeltaart-kaas

De viral van deze week is een hele opmerkelijke, waarvan je óf meteen honger krijgt, óf direct een teiltje wil opsnorren. Ja, ja, in de schappen van Jumbo ligt namelijk sinds deze week ‘appeltaart-kaas’. Kaas, met de smaak van appeltaart. Huh? Ja, dat was ook onze eerste gedachte, gevolgd door ‘poeh, wat een vroege 1-aprilgrap, zeg’. Maar de vreemde nieuwkomer in het kaasschap lijkt allesbehalve een grap. TikTokker Kelly Camfferman heeft het proefschaaltje in haar lokale filiaal al leeggesnoept en beweert niet alleen dat de kaas écht naar appeltaart smaakt, maar óók nog eens dat-ie oprecht hartstikke lekker is. We kunnen ons er nog niet heel veel bij voorstellen, maar begrijpen wel helemaal dat dit (letterlijk) voer is voor een goede viral. De video heeft in amper één dag al ruim 530K views en 21K likes binnengeharkt, en zelfs een artikel op The Best Social Media.

 



Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken