MKB benut online vindbaarheid te weinig

MKB benut online vindbaarheid te weinig
  • Online
  • 2 apr 2014 @ 09:52
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZoekmachineWebsite

Het MKB in Nederland benut de mogelijkheden om online vindbaar te zijn nog veel te weinig. Maar liefst 57 procent van de websites in het MKB is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines met als gevolg dat de websites van deze ondernemers slecht vindbaar zijn. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor, uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van DTG.

‘Google Places wordt bijvoorbeeld nog maar door 7 procent van de ondernemers actief ingezet om online gevonden te worden. Terwijl bijna de helft (48%) van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt’, concludeert Erik Hoekstra, CEO van DTG. De sites van MKB’ers worden ook niet vaak vernieuwd, 25 procent van de websites is namelijk ouder dan vijf jaar.

Goede wil
Uit de MKB Online Monitor bleek in juli 2013 dat 37 procent van het MKB binnen twee jaar wilde investeren in een nieuwe website. Deze trend zet door: ‘Niet alleen zien wij dat de vervangingsvraag voor websites nog steeds hoog is en groeit (47%). We zien ook een duidelijke verschuiving naar een professionelere aanpak’, aldus Hoekstra. Van de ondernemers die de intentie hebben hun website te vervangen, geeft 38 procent aan de website uit te besteden aan een commerciële partij. ‘Daarnaast zien we dat minder ondernemers ‘het neefje of een kennis’ vraagt om hun site te bouwen. Dat is nu nog 18 procent en uit de MKB Online Monitor blijkt dat dit verder zal dalen naar 11 procent in de komende twee jaar.

Social media
Uit de MKB Online Monitor blijkt ook dat ondernemers nog weinig actief zijn met bedrijfsprofielen op verschillende bedrijvensites zoals detelefoongids.nl, LinkedIn en Facebook. Het gevolg is dat MKB’ers via deze platformen dus ook onvoldoende online zichtbaar zijn of dat er een divers beeld van een MKB-bedrijf ontstaat. Zo wordt bijvoorbeeld de dienstverlening op de ene website wel uitvoerig beschreven terwijl deze op een andere website onderbelicht is.
Hoekstra: ‘Ondernemers zoeken advies en ondersteuning als het gaat om online vindbaarheid. Zij vinden het lastig een keuze te maken uit de verschillende platformen waarop ze gevonden kunnen worden door nieuwe klanten, dat terwijl 48 procent van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt.’

De MKB Online Monitor is in opdracht van DTG uitgevoerd door TNS Nipo onder meer dan 1.000 ondernemers in het MKB in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, Horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken