Duitse voetbalbond zet big data in voor WK 2014
- Online
- 26 jun 2014 @ 10:11
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Big data
- 26 jun 2014 @ 10:11
- Redactie Online
De Duitse voetbalbond zet voor het eerst speciale technologie in bij het WK 2014. Via analyse van big data probeert de Bond zo het voetbal van die Mannschaft naar een hoger niveau te tillen. Een computer neemt vanaf nu de wedstrijd- en trainingsanalyse in zijn geheel over. De Bond heeft hiervoor een speciale analysetool door SAP laten ontwikkelen, genaamd SAP Match Insights.
Een speciale camera registreert alle benodigde data door wel tot 1.000 posities per seconde op te nemen. Bij een wedstrijd komt dit neer op circa 60 miljoen posities. De software herkent hierbij de spelers die bij een bepaalde actie betrokken zijn. Door het geautomatiseerd plaatsen van zoektermen bij deze acties, kan de coach de situatie eenvoudig terugvinden in de database. De voetbalspelers van die Mannschaft kunnen daarnaast hun eigen prestatiegegevens via een app op hun mobiele telefoon inzien.
Doordat de architectuur van de databank zeer snel is, is alle informatie binnen enkele seconden beschikbaar. De specifieke situaties zijn dus tijdens een wedstrijd al te bekijken. Naast de gegevens van alle spelers van die Mannschaft is ook informatie van de concurrenten van Duitsland in de database opgeslagen.
De geanalyseerde gegevens zijn bedoeld om de prestaties van zowel individuele spelers als het team in zijn geheel te verbeteren. Dit gebeurt door belangrijke situaties te evalueren, zodat het team zich beter kan voorbereiden op toekomstige wedstrijden. Maar ook door individuele gegevens te bekijken. Denk hierbij aan informatie over de snelheid van een speler op bepaalde afstanden of gegevens over de balcontrole. Spelers die niet goed scoren op deze punten, kunnen hun zwakke plekken verbeteren door middel van specifieke trainingen. Daarnaast kunnen coaches big data inzetten voor het samenstellen van het meest ideale team. Op basis van de analyses weten zij immers over welke kwaliteiten een speler moet beschikken.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing