'Glasvezel heeft beste tijd gehad'
- Online
- 31 aug 2016 @ 16:00
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Onderzoek
- 31 aug 2016 @ 16:00
- Redactie Online
De populariteit van glasvezel is tanende: Wat betreft bestelde gemiddelde snelheid is de techniek inmiddels ingehaald door kabel en VDSL. Dat blijkt uit een inventarisatie van vergelijkingswebsite Breedbandwinkel.nl over de afgelopen twee jaar. De door consumenten bestelde snelheid van kabel steeg in die periode van 40 naar 100 Mb/s, terwijl de gemiddelde bestelde snelheid van glasvezel rond 60 Mb/s bleef hangen.
Glasvezel werd een aantal jaar geleden nog een grote toekomst voorspeld. De techniek zou binnen vijf jaar groeien tot 3,5 miljoen huishoudens in 2017. 'Dat aantal wordt bij lange na niet gehaald', zegt Peter van Wezel, directeur van Breedbandwinkel.nl. 'Dat is nu zo’n 2,5 miljoen huishoudens, waarvan er slechts bijna een miljoen actief in gebruik zijn.'
Opkomst VDSL
Met VDSL is er een goed alternatief gekomen voor glasvezel. Het aandeel dat VDSL heeft op Breedbandwinkel.nl steeg sinds 2014 dan ook van 30 naar 50 procent. Tegelijkertijd daalde het aandeel van ADSL van 50 naar 20 procent, omdat veel providers alleen nog ADSL aanbieden als VDSL niet beschikbaar is. Van Wezel: 'De verwachte groei van glasvezel blijft in de praktijk uit, zowel kabel als DSL kunnen in de toekomst met nieuwe technieken nog versneld worden. Als er glasvezel ligt is het mooi meegenomen, maar het is de aanlegkosten vaak niet waard.'
Glasvezelgebruikers wel trouw
Als je kijkt naar overstappers tussen de verschillende technieken blijkt wel dat glasvezel-gebruikers trouw zijn. Bijna 70 procent van de overstappers met glasvezel blijft bij deze techniek. Bij kabel zie je dat ruim 60 procent van de overstappers kiest voor een DSL-abonnement. Ook DSL-gebruikers zijn trouw: ruim driekwart van de overstappers blijft bij deze techniek.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Amsterdam lanceert eigen AI-assistent08-05-2025
- [onderzoek] Gen Z kritisch op merken... 02-05-2025
- 3D-advertenties brengen... 23-04-2025
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management