'Glasvezel heeft beste tijd gehad'

'Glasvezel heeft beste tijd gehad'
  • Online
  • 31 aug 2016 @ 16:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

De populariteit van glasvezel is tanende: Wat betreft bestelde gemiddelde snelheid is de techniek inmiddels ingehaald door kabel en VDSL. Dat blijkt uit een inventarisatie van vergelijkingswebsite Breedbandwinkel.nl over de afgelopen twee jaar. De door consumenten bestelde snelheid van kabel steeg in die periode van 40 naar 100 Mb/s, terwijl de gemiddelde bestelde snelheid van glasvezel rond 60 Mb/s bleef hangen.

Glasvezel werd een aantal jaar geleden nog een grote toekomst voorspeld. De techniek zou binnen vijf jaar groeien tot 3,5 miljoen huishoudens in 2017. 'Dat aantal wordt bij lange na niet gehaald', zegt Peter van Wezel, directeur van Breedbandwinkel.nl. 'Dat is nu zo’n 2,5 miljoen huishoudens, waarvan er slechts bijna een miljoen actief in gebruik zijn.' 

Opkomst VDSL
Met VDSL is er een goed alternatief gekomen voor glasvezel. Het aandeel dat VDSL heeft op Breedbandwinkel.nl steeg sinds 2014 dan ook van 30 naar 50 procent. Tegelijkertijd daalde het aandeel van ADSL van 50 naar 20 procent, omdat veel providers alleen nog ADSL aanbieden als VDSL niet beschikbaar is. Van Wezel: 'De verwachte groei van glasvezel blijft in de praktijk uit, zowel kabel als DSL kunnen in de toekomst met nieuwe technieken nog versneld worden. Als er glasvezel ligt is het mooi meegenomen, maar het is de aanlegkosten vaak niet waard.' 

Glasvezelgebruikers wel trouw
Als je kijkt naar overstappers tussen de verschillende technieken blijkt wel dat glasvezel-gebruikers trouw zijn. Bijna 70 procent van de overstappers met glasvezel blijft bij deze techniek. Bij kabel zie je dat ruim 60 procent van de overstappers kiest voor een DSL-abonnement. Ook DSL-gebruikers zijn trouw: ruim driekwart van de overstappers blijft bij deze techniek.

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken