Voor u gelezen: Handboek Online Marketing 5
- Online
- 28 okt 2016 @ 08:45
- Link
-
Wieger Waardenburg
senior online marketeer, eigenaar
XpertMarketing en Internetbureau Fris Online - Geen tag
- 28 okt 2016 @ 08:45
- Wieger Waardenburg
Het levenswerk van Patrick Petersen. Inmiddels is de vijfde editie van zijn Handboek Online Marketing (HOM5) verschenen. Het resultaat? Een hardcover boek van rond de 600 pagina’s met vele online aanvullingen.
Opbouw
Hoewel er veel veranderd is, zijn er ook dingen gelijk gebleven. Zo is de opbouw min of meer hetzelfde. Het doel is om uiteindelijk alle ingrediënten te behandelen die je nodig hebt voor het opstellen van een strategisch onlinemarketingplan. Het eerste deel gaat over het strategisch kader en de transitie van ouderwetse naar nieuwerwetse marketing. Het tweede deel richt zich volledig op een aantal van de online instrumenten die de marketeer van vandaag tot zijn beschikking heeft. Dit is aangevuld met een doorkijkje richting de toekomst. Het laatste deel – eigenlijk het laatste hoofdstuk – zet de informatie op een rijtje en bevat praktische handvatten om tot een onlinemarketingplan te komen.
Visuele content
Anders dan je misschien van een ‘onderwijsboek’ gewend bent, barst HOM5 van de modellen en infographics. Hoewel het jammer is dat deze niet allemaal even goed leesbaar zijn, ‘leert’ dit een stuk makkelijker en visueler. En voor wie nog niet genoeg heeft? Op de website vind je enorm veel video’s ter verdieping.
Voor wie?
HOM5 is uitstekend geschikt voor starters op online marketinggebied, of je nou net van school komt om je juist meer vanuit ‘offline’ in ‘online’ wil gaan specialiseren. Daarnaast is het een prima aanvulling voor specialisten die ook willen bijblijven op meer ‘generiek’ gebied. Het boek is toegankelijk voor een redelijk breed publiek, niet in de laatste plaats omdat veel gebruikte begrippen ook netjes worden uitgelegd.
Van theorie naar praktijk
De brug van theorie naar praktijk wordt denk ik prima ingevuld. Naast de theorie staat het boek bol van de expertcases. Daarnaast is er de nodige aandacht voor de transitie van offline, via online naar omnichannel, inclusief aandacht voor toepassingen op retailgebied.
In dat stukje ‘praktijk’ zit overigens wel een puntje van aandacht. De voorbeelden vanuit Nederland, de VS en op mondiaal niveau wisselen elkaar behoorlijk af. Wanneer je daarop let, helpt dit zeker om die voorbeelden in het juiste perspectief te plaatsen.
-
Wieger Waardenburg
- Werkt bij: XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
- Functie: senior online marketeer, eigenaar
- Website:http://xpertmarketing.nl
- Profiel »
- modellen
- omnichannel
- omnichannel
- XpertMarketing
- online
- Wieger Waardenburg
- Patrick Petersen
- HOM5
- offline
- retail
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Albert Heijn maakt AH App meertalig... 06-11-2025
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit... 04-11-2025
- [column] Amazon belooft poort... 03-11-2025
- Shortlist TikTok Ad Awards 2025 bekend31-10-2025
- Prime Video lanceert The Moderators... 22-10-2025
- Thuiswinkel.org lanceert campagne... 21-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

