Fonds Gehandicaptensport met ESA Awards in Londen

Fonds Gehandicaptensport met ESA Awards in Londen
  • Sponsoring
  • 29 jan 2015 @ 17:42
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringMaatschappijSportmarketing

Fonds Gehandicaptensport is met haar sponsorconcept 1% FairShare genomineerd voor de belangrijkste Europese sponsorprijs, de ESA Awards. Renee Balkema, manager werving bij Fonds Gehandicaptensport, houdt ons de komende dagen bloggend op de hoogte van zijn trip naar Londen waar vanavond de prestigieuze prijs worden uitgereikt.

Overvolle snelwegen in de ochtendspits heeft er voor gezorgd dat we niet allemaal in hetzelfde vliegtuig aan zijn gekomen, maar we zijn er! Met een leuke delegatie vrienden van het Fonds struinen we door Londen. Het oogt wellicht wat doelloos, maar we zijn hier toch echt met een duidelijke missie. Vanavond organiseert the European Sponsorship Association haar jaarlijkse ESA Excellence Awards Ceremony and Diner. 1% FairShare van Fonds Gehandicaptensport is genomineerd voor een award en die willen we heel graag meenemen naar Nederland, want we hebben een hekel aan verliezen.

Onder het credo ‘Recognising the best sponsorships across Europe’ gaan we in de categorie Business to Community de concurrentie aan met Budweiser (Club Futures), Cravendale (Do Something Marvellous for Sport Relief) Halifax (The Big Lunch) en The Lloyds Bank and Bank of Scotland (Social Entrepreneurs Programme). Voorzitter van Fonds Gehandicaptensport Peter Vogelzang vindt de concurrentie van hoog niveau. Jan Driessen van Q&A Communicatie en geestelijk vader van 1%FairShare is ook mee en gelooft in succes. ’Omdat het een voorbeeld is voor andere landen hoe je de gehandicaptensport structureel kunt ondersteunen vanuit sportmarketing.’

Het succes van 1%FairShare zit hem in de partners die schouder-aan-schouder en als 1 team achter de sporters met een handicap staan. Grote sportsponsors zoals AON, Coca-Cola, Delta Lloyd, AFAS, Univé, Rabobank, Aegon, ING, KPN en ABN ARMO. Maar ook Noordlease, BNP Paribas, Seacon, BDO, Menzis, BMC en Scelta zijn onderdeel van het team. Vanuit de media zijn Sky Radio, Telegraaf, Interbest, Sanoma en Arko Sports Media aangehaakt. In totaal hebben 34 toonaangevende bedrijven zich aangesloten en samen zijn ze goed voor 1,4 miljoen euro aan structureel sponsorgeld én mediawaarde.

In 2007 is het idee van 1%FairShare ontstaan. Omdat er vanuit sportsponsoring tot dat moment geen structurele geldstroom naar de gehandicaptensport ging. 1% van de sporters uit de georganiseerde sport heeft een handicap, dus daarom vragen we die 1% bovenop het sponsorbudget. Want als je hele leven uit topprestaties bestaat, kun je best wat sponsors gebruiken. In 2008 zijn we gestart met 5 partners en 400.000 euro aan sponsorinkomsten. In zeven jaar tijd hebben we de stap naar 34 partners en 1,4 miljoen euro voor de gehandicaptensport in Nederland kunnen maken. Onze ambitie is dat alle sportsponsors als vanzelfsprekend 1%FairShare omarmen en 1 procent bovenop het sponsorbudget vrijmaken voor de sporters met een handicap.

Nike Boor, directeur van Fonds Gehandicaptensport blijft er nuchter onder en oordeelt dat het fiftyfifty gaat worden. Want we kunnen óf winnen óf verliezen. ‘Als we winnen is het een mooie erkenning van ons werk en een compliment aan de 34 partners voor trouwe steun aan de gehandicaptensport’. Michel van Grunsven is partner van sportmarketingbureau Triple Double en is heel duidelijk in zijn voorspelling. ‘Natuurlijk gaan we winnen! De kracht van 1%FairShare zit hem in zijn eenvoud. In de jury zitten vakbroeders uit heel Europa. Ik denk dat zij dit zullen herkennen en daarom voor ons gaan kiezen.’

Aegon is sponsor van het eerste uur en hoofd sponsoring en evenementen Ronald van Liemt is daarom al jaren betrokken bij het Fonds. ‘Ik gun de mensen van het Fonds én daarmee eigenlijk iedereen die zich inzet voor de gehandicaptensport in Nederland de award, puur voor de erkenning van hun werk en inzet. Tegelijk hoop ik dat het andere sportsponsor aanzet om ook partner te worden. Ik weet welke meerwaarde de samenwerking kan hebben voor een organisatie én wat het doet voor de gehandicaptensport.’

Ikzelf sluit me aan bij de woorden KPN’s sponsorbaas Mark Versteegen. ‘Of we nou wel of niet met de award terug naar Nederland komen morgen, het doet niks af aan het feit dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en voor sportsponsors is 1% FairShare een uitstekend model om dat te doen. De nominatie is al geweldig, Europese erkenning voor een oer-Hollands, innovatief en verfrissend idee. Natuurlijk zijn we daarom als KPN aangehaakt. Wie volgt?’

We gaan het meemaken, nog een paar uur te gaan. Morgen vertel ik hoe we de avond hebben beleefd en wat mij is opgevallen in de selectie van de winnaars van de maar liefst 10 categorieën. Het zal een lange avond worden, mijn pak hangt al klaar voor het diner. Maar nu eerst aan de fish en chips want we zijn tenslotte in Engeland.

Foto: 123RF.com

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken