Bekerfinale: Essent mist kans voor open doel

Bekerfinale: Essent mist kans voor open doel
  • Sponsoring
  • 4 mei 2015 @ 13:25
  • Link
  • Kevin Loos
    Kevin Loos

    Creatief
    2Basics
  • VoetbalMediaSportmarketing

FC Groningen versloeg PEC Zwolle in de bekerfinale. Sport is emotie. Sport is social. Ik keek naar de social activiteiten van hun sponsors: Essent (FC Groningen) en Trustbrix (PEC Zwolle). De wedstrijd was immers een mooi moment om het sponsorschap te activeren via social media. Essent is veel groter op social dan Trustbrix. Maar miste een enorme kans voor open doel! Het was duidelijk weekend in Den Bosch.

Essent had voorafgaand aan de bekerfinale leuke quiz- en prijsvraagjes om supporters op te warmen voor de match. Maar kwam tijdens de wedstrijddag niet verder dan een fantasieloze felicitatie-tweet. Wat een ongelofelijk gemiste kans!

[Coosto levert tools voor social media monitoring. De score is een indicator voor de invloed van een Twitter-account.]

Ook Trustbrix had het blijkbaar zo druk met business, dat ze hun sponsoring compleet lijken te verwaarlozen – in ieder geval op social media.

PEC Zwolle wordt door Trustbrix verwend met zegge en schrijve een handvol tweets in de twee weken voorafgaand aan de wedstrijd. Tijdens en na de verloren finale blijft het stil. Je zou zeggen dat een IT bedrijf toch beter zou moeten kunnen. Echter, hun Facebook-pagina vertoont geen activiteit sinds de Johan Cruijffschaal 2014… Van activeren van sponsoring middels social hebben ze daar misschien nog niet gehoord?

Tot slot het verloop tijdens de wedstrijd. Het is duidelijk: de hoogste interactiviteit volgt na het laatste fluitsignaal. Opvallend puntje nog: de jongens die de ‘aardbeving’ hebben gemeten, veroorzaakt door de deinende massa op de grote markt in Groningen, hebben de kracht van (social) media beter begrepen dan de sponsors….


 

Kevin Loos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken