Slechts 1 op de 4 leidinggevende functies in media en communicatie voor een vrouw

Slechts 1 op de 4 leidinggevende functies in media en communicatie voor een vrouw
  • Algemeen
  • 19 aug 2022 @ 08:15
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Het is slecht gesteld met het percentage Nederlandse vrouwen in leiderschapsposities in de media- en communicatiesector blijkt uit LinkedIn-data gepubliceerd in het Global Gender Gap Report van het World Economic Forum 2022.

Slechts 28% van de leidinggevende rollen in de media- en communicatiesector in Nederland wordt ingevuld door een vrouw; het op een na laagste aandeel vrouwen in leidinggevende functies in de media- en communicatiesector wereldwijd. Alleen India (23%) doet het slechter.

'Alleen India doet het slechter'

Ook Duitsland (30%) en de Verenigde Arabische Emiraten (30%) hebben een opvallend laag aandeel. Landen als Singapore (44%), de VS (43%) en Australië (42%) doen het beter. Het algehele wereldwijde personeelsbestand in de media- en communicatiesector bestaat voor 48% uit vrouwen, maar slechts 37% van de vrouwen heeft een leidinggevende functie tegenover 63% mannen. Daarnaast blijkt uit de data dat het aandeel vrouwen wereldwijd dat is aangenomen voor een leidinggevende positie in deze sector tussen 2015 en 2022 met slechts 5% is gegroeid. Een groei die niet groot genoeg is om de genderkloof te overbruggen.

Promotie meer iets voor mannen
De data leggen ook gendervooroordelen in interne promoties bloot. In Nederland hebben mannen 69% meer kans om intern door te groeien naar een leidinggevende positie dan vrouwen. Dit is opvallend hoog in vergelijking met het gemiddelde van de landen waarin dit onderzocht is, waarbij mannen 33% meer kans hebben op een interne promotie tot een leidinggevende functie.

Ook kloof in andere sectoren
Niet alleen in de Nederlandse media- en communicatiesector zijn vrouwen in leiderschapsposities ondervertegenwoordigd. Sectoren waar de kloof nog groter is, zijn de wellness & fitness-sector en de zorgsector. In de zorg is meer dan 67% vrouw, terwijl slechts 40% een leidinggevende positie bekleedt. In de wellness & fitness-sector is 65% vrouw, maar bevindt slechts 38% zich in een leidinggevende rol.

 

Landen inclusief percentages die het aandeel vrouwen in leidinggevende functies in de media- en communicatiesector aangeven:

Singapore (44%)

Verenigde Staten (43%)

Australië (42%)

Frankrijk (41%)

Italië (40%)

VK (39%)

Spanje (37%)

Zweden (36%)

Ierland (36%)

Mexico (32%)

Oostenrijk (32%)

Zwitserland (32%)

Brazilië (31%)

Duitsland (30%)

Verenigde Arabische Emiraten (30%)

Nederland (28%)

India (23%)

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken