[Interview] Michel de Bruin, managing director Admix

[Interview] Michel de Bruin, managing director Admix
  • B2b
  • 6 okt 2015 @ 09:28
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingMarketingautomationContentInterview

Bureau Admix uit Rotterdam heeft b2b marketing in de genen. ‘We doen het al 40 jaar’, zegt Michel de Bruin (47) managing director. ‘Het is de kunst om jezelf elke dag opnieuw uit te vinden en uit te dagen. Zeker nu alle technologische veranderingen elkaar zo snel opvolgen. Je hebt bijna altijd met complexe communicatievraagstukken te maken.’ Tijd voor een interview met De Bruin, die zijn vak ‘uitermate boeiend’ vindt.

 Vertel eens wat over jezelf!
‘Ik ben sinds 1998 aan bureauzijde actief. Daarvoor heb ik 10 jaar rondgezworven aan klantzijde, in verschillende marketing- en communicatiefuncties. Sinds 3,5 jaar vervul ik de rol van managing director bij Admix en dat bevalt me uitstekend.’

Wat doet Admix precies?
‘Admix is gespecialiseerd in b2b. We zijn als bureau actief in branches als finance, dienstverlening, ict, health, bouw en vastgoed. Dat doen we met zo'n 25 medewerkers in uiteenlopende specialismen. Van merkontwikkeling tot concept en van interactief design tot contentcreatie.’

Wat vind je leuk aan b2b marketing?
‘Dat je bijna altijd met complexe communicatievraagstukken te maken hebt. Die complexiteit kan zitten in de producten of diensten, de markt of sterk uiteenlopende doelgroepen. Het is nooit hetzelfde. Daarnaast speelt bij merkontwikkeling in b2b de bedrijfscultuur en identiteit van de organisatie een grote rol. Je hebt dus ook altijd te maken met 'de factor mens' als onderdeel van het merk. En dat maakt het uitermate boeiend.’

Waarom zijn jullie anders dan andere bureaus?
‘Het feit dat we een dedicated B2B bureau zijn maakt ons anders, maar daarnaast ook ons bijzondere profiel. Naast merkontwikkeling, strategie en creatie hebben we
bijvoorbeeld ook drie journalisten en drie pr-specialisten in huis. Dat sluit erg goed aan bij de trend van nu naar meer authentieke communicatie en de rol van 'het merk als uitgever'.’

Hoe hebben jullie de crisis overleefd?
‘Door ons zelf te blijven uitvinden en klanten te blijven verrassen. Ook als de mogelijkheden beperkt waren. Daarnaast door het opbouwen van een buffer in betere tijden. We willen lekker met ons vak bezig zijn en zo min mogelijk met geld.’

Welke trends zie je de afgelopen jaren?
‘Heel veel bedrijven moesten zich de afgelopen jaren opnieuw uitvinden. En nog steeds. Dat geldt ook voor communicatie-afdelingen. In combinatie met nieuwe kanalen en nieuwe marketingtechnologie deed dat veel stof opwaaien. Er werd door veel communicatie-afdelingen met 101 partijen samengewerkt op het gebied van social, marketing automation, search, inbound etc. Langzaam maar zeker daalt het stof neer. Er ontstaat eigen inzicht en visie. Het aantal specialisten beperkt men steeds meer. Men zoekt het weer bij twee tot drie partijen in plaats van tien. In het kader van merkontwikkeling en merkregie ben ik hier blij mee.’

Waar staat het vak over 5 jaar?
‘Het vak zal zich op technologisch vlak ongetwijfeld heel hard blijven ontwikkelen. Het is de kunst om niet overal achteraan te lopen en als merk of bedrijf je eigen visie te ontwikkelen. Ik hoop dat er een mooie balans wordt gevonden tussen merk, beleving en meerwaarde enerzijds en 'marketing automation' anderzijds. De afgelopen jaren stonden erg in het teken van techniek en contentproductie. Dat is geen doel op zich. Bedrijven ondervinden dat steeds meer. Zorg eerst dat je echt iets goeds te vertellen hebt.’

Wie is je inspiratiebron?
‘Ik heb geen specifieke inspiratiebron, maar laat m'n intuïtie haar werk doen. Ik lees veel, bezoek per jaar verschillende congressen en workshops, zit veel bij klanten en spreek veel mensen in het vak. Hieruit haal ik doorgaans meer dan genoeg inspiratie.’

Heb je een case waar je trots op bent?
‘Er zijn veel cases waar ik best trots op ben, maar waar ik het meest trots op ben is dat steeds meer mooie merken ons via via weten te vinden. Recent onder andere T-Mobile zakelijk en Mediq Medeco. Als andere bedrijven je aanraden, doe je blijkbaar iets goeds.’

Heb je tips voor de lezers?
Je wordt in het marketing- en communicatievak elke dag overstelpt met visies, meningen, nieuwe technologieën en succesverhalen. Ontwikkel je eigen visie, blijf dicht bij jezelf. Zowel qua merk/bedrijf als persoon. Oorspronkelijkheid loont. Ik schreef vorig jaar nog een blog over dit onderwerp op jullie site. Lees maar!

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken