[Onderzoek] Coworking-locatie levert meer op dan gratis lunch
- B2b
- 17 nov 2015 @ 11:32
- Link
-
Raymond de Jong
eigenaar
Promare Communicatie & Media - ZakelijkOnderzoek
- 17 nov 2015 @ 11:32
- Raymond de Jong
Steeds meer zelfstandig ondernemers klappen hun laptop open op gratis coworking-locaties. Het is gezelliger dan thuis, er is goede koffie en er wordt vaak lunch aangeboden. Maar levert het ook wat op voor een onderneming? Wel als die gratis lunch terugbetaalt wordt met 'sociaal kapitaal', zo blijkt uit onderzoek van universitair hoofddocent Vareska Van de Vrande en universitair docent Michiel Tempelaar, beiden van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).
Werken op een coworking-locatie kan een ondernemer veel opleveren, zo blijkt uit het onderzoek van Van de Vrande en Tempelaar. Reguliere bezoekers van verschillende locaties van Seats2Meet geven aan profijt te hebben van onverwachte ontmoetingen met onbekende ondernemers en voelen zich vaak onderdeel van een gemeenschap. Concreet leidde dit ertoe dat 34 procent van de 500 ondervraagden hun eigen producten en diensten heeft kunnen verbeteren met hulp van anderen. Ook konden ze bij hun flexcollega's terecht voor hulp met het ontwikkelen van betere zakelijke vaardigheden als boekhouden of het maken van een website (38%) en het vinden van nieuwe klantennetwerken (30%).
Collaboratieve innovatie
Het grote gemeenschapsgevoel en de sterke informele netwerken op de coworking-locaties blijken ook een voedingsbodem te zijn voor het doen van collaboratieve innovaties, zo vonden de onderzoekers. ‘Die samenwerkingen ontstaan vaak na een toevallige ontmoeting waarbij nieuwsgierige ondernemers in gesprek raken over elkaars kwaliteiten en projecten’, zegt Van de Vrande.
Kennis delen
Dus al die voordelen en een gratis lunch, hoe werkt dat? Van de Vrande geeft aan dat hier het psychologisch mechanisme van 'reciprociteit' achter ligt. ‘Als je het idee hebt iets waardevols te krijgen, ben je onbewust geneigd daar iets voor terug te doen’, zegt ze. ‘In dit geval betalen professionals hun flexcollega's terug in de vorm van sociaal kapitaal: kennis, kunde en netwerk.’ En zo werkt dit moderne sociale contract, zegt Van de Vrande: ‘Als ondernemer kun je vooral profiteren van coworking-locaties als je zelf bereid bent te luisteren naar anderen en je eigen kennis te delen.’
Tips
Van de Vrande stelde op basis van haar onderzoeksresultaten een paar tips op voor mensen die het meeste uit hun coworking-locatie willen halen.
- Maak contact met andere professionals aan je bureau en met toevallige flexcollega's bij het koffieapparaat.
- Probeer te achterhalen waar ieders kwaliteiten liggen en wat je er aan kan hebben. Anderen zullen dat waarschijnlijk ook bij jou doen.
- Neem de tijd, kom vaak en vergeet de door de locatie georganiseerde activiteiten zoals de 'Social Friday' niet. Veel voordelen ontstaan uit gemeenschapsgevoel en zoiets opbouwen kost tijd.
- Soms bestaat er gewoon echt zoiets als een 'gratis lunch'. Die wil je als ondernemer niet laten schieten.
-
Raymond de Jong
- Werkt bij: Promare Communicatie & Media
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.promare.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 50, 202512-12-2025
- Marketingtransfers week 49, 202505-12-2025
- Sanne Hartman (Ovivio): 'Je kunt het... 01-12-2025
- Marketingtransfers week 48, 202528-11-2025
- Imke Walenberg nieuwe hoofdredacteur... 24-11-2025
- Marketingtransfers week 47, 202521-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

