[Onderzoek] Coworking-locatie levert meer op dan gratis lunch
- B2b
- 17 nov 2015 @ 11:32
- Link
-
Raymond de Jong
eigenaar
Promare Communicatie & Media - ZakelijkOnderzoek
- 17 nov 2015 @ 11:32
- Raymond de Jong
Steeds meer zelfstandig ondernemers klappen hun laptop open op gratis coworking-locaties. Het is gezelliger dan thuis, er is goede koffie en er wordt vaak lunch aangeboden. Maar levert het ook wat op voor een onderneming? Wel als die gratis lunch terugbetaalt wordt met 'sociaal kapitaal', zo blijkt uit onderzoek van universitair hoofddocent Vareska Van de Vrande en universitair docent Michiel Tempelaar, beiden van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).
Werken op een coworking-locatie kan een ondernemer veel opleveren, zo blijkt uit het onderzoek van Van de Vrande en Tempelaar. Reguliere bezoekers van verschillende locaties van Seats2Meet geven aan profijt te hebben van onverwachte ontmoetingen met onbekende ondernemers en voelen zich vaak onderdeel van een gemeenschap. Concreet leidde dit ertoe dat 34 procent van de 500 ondervraagden hun eigen producten en diensten heeft kunnen verbeteren met hulp van anderen. Ook konden ze bij hun flexcollega's terecht voor hulp met het ontwikkelen van betere zakelijke vaardigheden als boekhouden of het maken van een website (38%) en het vinden van nieuwe klantennetwerken (30%).
Collaboratieve innovatie
Het grote gemeenschapsgevoel en de sterke informele netwerken op de coworking-locaties blijken ook een voedingsbodem te zijn voor het doen van collaboratieve innovaties, zo vonden de onderzoekers. ‘Die samenwerkingen ontstaan vaak na een toevallige ontmoeting waarbij nieuwsgierige ondernemers in gesprek raken over elkaars kwaliteiten en projecten’, zegt Van de Vrande.
Kennis delen
Dus al die voordelen en een gratis lunch, hoe werkt dat? Van de Vrande geeft aan dat hier het psychologisch mechanisme van 'reciprociteit' achter ligt. ‘Als je het idee hebt iets waardevols te krijgen, ben je onbewust geneigd daar iets voor terug te doen’, zegt ze. ‘In dit geval betalen professionals hun flexcollega's terug in de vorm van sociaal kapitaal: kennis, kunde en netwerk.’ En zo werkt dit moderne sociale contract, zegt Van de Vrande: ‘Als ondernemer kun je vooral profiteren van coworking-locaties als je zelf bereid bent te luisteren naar anderen en je eigen kennis te delen.’
Tips
Van de Vrande stelde op basis van haar onderzoeksresultaten een paar tips op voor mensen die het meeste uit hun coworking-locatie willen halen.
- Maak contact met andere professionals aan je bureau en met toevallige flexcollega's bij het koffieapparaat.
- Probeer te achterhalen waar ieders kwaliteiten liggen en wat je er aan kan hebben. Anderen zullen dat waarschijnlijk ook bij jou doen.
- Neem de tijd, kom vaak en vergeet de door de locatie georganiseerde activiteiten zoals de 'Social Friday' niet. Veel voordelen ontstaan uit gemeenschapsgevoel en zoiets opbouwen kost tijd.
- Soms bestaat er gewoon echt zoiets als een 'gratis lunch'. Die wil je als ondernemer niet laten schieten.
-
Raymond de Jong
- Werkt bij: Promare Communicatie & Media
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.promare.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
- Martien Korting van Gripp: 'Ondernemers in de creatieve sector...
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een beetje van iedereen'
Laatste Nieuws
- Mylene Samuels van ABN Amro: 'Word... 29-04-2024
- [onderzoek] Druk op... 26-04-2024
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing