DOSSIER STUDIEREIS Martijn Keesmaat van Hooghoudt

DOSSIER STUDIEREIS Martijn Keesmaat van Hooghoudt
  • B2b
  • 8 aug 2022 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • InterviewOpleidingMarketing

De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 3 Martijn Keesmaat van Hooghoudt.

Het kompas staat voor nu even op zomer en het hoofd leegmaken. We gaan richting de costa, idyllische Italiaanse landschappen, bergen of een terras in de zon. Maar af en toe zullen onwillekeurig tijdens een mooie chianti of espresso de gedachten afdwalen naar het najaar. Een periode waarin vaak een opleiding of cursus wordt opgepakt.

Martijn Keesmaat is commercieel directeur Hooghoudt: ‘Ik wil me meer gaan verdiepen in contentmarketing’

Zitten er in de vakantiekoffer ook studieboeken over marketing?
‘Ik ben dit jaar helemaal overgestapt op luisterboeken. Dit is voor mij een veel efficiëntere en leukere manier om boeken te “lezen”. We gaan dit jaar met de auto dus voldoende tijd om onderweg en dadelijk naast het zwembad kennis en inspiratie op te doen. Op de planning staat de klassieker How to win friends and influence people van Dale Carnegie, maar ook Het bromvliegeffect: Alledaagse fenomenen die stiekem je gedrag sturen van Eva van den Broek en Tim den Heijer en They ask, you answer van Marcus Sheridan.’

Wat is het laatste marketingboek dat je hebt gelezen?
‘Mijn laatste marketingboek was Finish Big van Bo Burlingham. Het gaat over waarom bepaalde ondernemers hun bedrijf succesvol weten te verkopen, terwijl het voor ander ondernemers een nachtmerrie is. Het boek is uit 2013, maar nog steeds relevant. Ik heb het gelezen omdat ik de laatste tijd speel met wat ideeën voor een eigen merk, maar daarnaast gaat het ook over het aannemen van de juiste mindset. Beginnen met het einddoel voor ogen, maar ook groot durven denken, klein starten en snel schalen.’
 

Heb je na de zomer nog opleidingen/cursussen in de agenda staan?
‘Nog niet, maar ik wil me wel nog meer gaan verdiepen in contentmarketing. Deze rol wordt door mensen in mijn team heel goed ingevuld en daardoor is het verleidelijk om dit volledig aan hen over te laten, maar tegelijk is het zo belangrijk dat ik graag zelf meer kennis op wil doen op dit vlak.’

Is permanente educatie iets wat jou aanspreekt?
‘Permanente educatie is een mindset. Ik denk dat je elke dag leert en dat hier niet per se cursussen voor nodig zijn. Je kunt zelf heel goed de informatie en inspiratie vinden die je nodig hebt. Tegelijk is het wel goed en belangrijk om met vakgenoten in contact te blijven en te sparren over zaken waar je tegenaan loopt. Zo was ik recent met mijn team op Nima Marketing Day waar we andere marketeers hebben gesproken en inspiratie hebben opgedaan. Als gevolg hiervan ben ik nu met het team opnieuw goed aan het bekijken of we onze Corporate Social Responsibility-strategie wel scherp genoeg hebben.’

Stel je maakt een roadtrip van een maand, waar gaat de reis dan naar toe?
‘Sinds ik kinderen heb is mijn leven een stuk regelmatiger geworden en wellicht op sommige vlakken iets minder avontuurlijk. Het lijkt mij heerlijk om me weer eens onder te dompelen in een heel andere cultuur en vanuit een ander perspectief te kijken naar hoe we met elkaar omgaan. Ik zou naar Japan gaan en daar eerst de 88 tempels op het eiland Shikoku te bezoeken om daarna het andere uiterste op te zoeken in Tokio.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken