[branded content] “Demand Generation, Duurzaamheid en CX topprioriteit onder Marketeers”
- 31 okt 2023 @ 08:28
- Sales
Marketing Mid Year Monitor 2023: Hoe denken marketeers over trends en ontwikkelingen in hun vakgebied?
Om inzicht te krijgen in de kansen en zorgen die spelen op marketingafdelingen zijn we samen met onderzoeksbureau Validators en FD Mediagroep de Mid-Year Marketing Monitor gestart. Hierin onderzoeken we hoe marketeers denken over trends en ontwikkelingen in hun vakgebied. In dit artikel delen we de highlights uit het onderzoek. Je kunt het onderzoek hier volledig downloaden.
55% vindt employer branding een marketingdoelstelling
In een tijd waarin de Nederlandse arbeidsmarkt zich kenmerkt door krapte, staat Employer branding aankomend jaar in 55% van de gevallen op de agenda bij marketeers. De P van personeel blijft onmisbaar in de marketingmix.
Demand Generation, Duurzaamheid en CX meeste marketing prioriteit
Van de genoemde ‘hot topics’ kreeg Demand Generation de afgelopen 12 maanden de meeste aandacht. Demand Generation: bewustzijn creëren in de markt, de aandacht van kopers trekken, vertrouwen opbouwen en ze van relevante informatie voorzien en zo vraag naar je product creëren. Demand generation als hot topic wordt gevolgd door Duurzaamheid en customer experience (CX).
Download hier het volledige rapport
Marketinginspiratie van Nike, Heineken en Kruidvat
Boeiend om te benoemen: uit het onderzoek blijkt dat marketeers het meest geïnspireerd worden door Nike, gevolgd door Kruidvat en Heineken. Kenmerkend is de waardering die marketeers hebben voor merken met authenticiteit, relevantie en creativiteit.
Grootste groei in mediabudget naar LinkedIn
Opmerkelijk is het gebrek aan inzet van vier gangbare mediakanalen in B2B-campagnes: TikTok, influencers, TV en Out-of-Home. Deze kanalen krijgen doorgaans rijke budget toewijzingen in B2C. Om de zakelijke doelgroep te bereiken, ligt de nadruk op de inzet van online kanalen, met name op LinkedIn.
Marketeers en AI: Laat je niet gek maken
Natuurlijk is AI een hot topic onder marketeers. 41% geeft aan dat AI een belangrijke rol gaat spelen. Volgens de marketeers gaat AI de marketeer niet vervangen, maar wél de marketeer die niet met AI werkt. Ook wordt een tweedeling verwacht in het gedrag van de consument. De ondervraagde marketeers denken dat een deel AI gaat omarmen, maar een ander deel een grote kloof gaat voelen met deze nieuwe technologie. Dit deel zal daarom juist op zoek gaan naar ‘echtheid’ en ‘menselijkheid’.
Een van de ondervraagde marketeers geeft in het rapport als advies aan zijn collega’s:
“Laat je niet gek maken door de opkomst van AI. De techniek is op dit moment nieuw en spannend, maar het herkauwt alleen maar bestaande data. Oftewel: als mens heb je de voorsprong dat je nieuwe concepten kunt bedenken en presenteren. Het zal je creativiteit op de proef stellen, maar ook het kaf van het koren scheiden.”
Metaverse: Opeens not so hot anymore
Van de recente crash van crypto tot de slechte jaarcijfers van Meta; er lijkt weinig vertrouwen meer te zijn in de Metaverse en Web 3.0. Het blijft voor de marketeers de vraag of het überhaupt nog de moeite waard is er aandacht aan te besteden. Een aantal marketeers verwacht zelfs dat Influencer marketing volledig wordt overgenomen door AI.
Over de Marketing Mid-year Monitor
De Marketing Mid-Year Monitor is een jaarlijks initiatief van Validators, FD Mediagroep en Company.info. Het onderzoek is een weergave van de gecombineerde kennis en ervaring van vooraanstaande experts en professionals in marketing. Het bevat trends en analyses, persoonlijke inzichten, succesverhalen en bruikbare tips die rechtstreeks uit de praktijk komen.
De Marketing Mid-Year Monitor is ontworpen met één helder doel voor ogen: marketeers voorzien van waardevolle informatie om het strategische denken aan te scherpen en creativiteit te stimuleren. Aan het onderzoek werkten in totaal 112 respondenten mee.
Download hier het volledige rapport
Hi! Wij zijn Company.info. We gaan graag naast een B2B-marketeer staan, we kunnen je heel goed helpen met het inzichtelijk maken van je marktdomein, hoe groot het is en waar je belangrijkste nieuwe potentieel zit. Zin om eens langs te komen in Amsterdam? Of om te bellen, mailen, appen, zoomen, teamsen? We ontvangen en zien je graag!
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
- Martien Korting van Gripp: 'Ondernemers in de creatieve sector...
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Druk op... 26-04-2024
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing