Instagram lanceert dit najaar advertentieplatform
- B2b
- 4 aug 2015 @ 09:50
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Customer JourneyInnovatieZakelijkLeads
- 4 aug 2015 @ 09:50
- Gastblogger
Het gaat er eindelijk van komen, adverteren op Instagram in Nederland. Merken, bedrijven en adverteerders in Nederland hebben er lang op moeten wachten, maar daar komt nu snel verandering in. Het Instagram advertentieplatform zal in het najaar van 2015 wereldwijd geopend worden, dus over enkele maanden zullen ook de eerste Instagram advertenties in Nederland te zien zijn. Benieuwd naar wat er komen gaat? Wij zetten de mogelijkheden voor een Instagram campagne alvast voor je op een rij!
Gastblogger Roel Derksen online marketeer bij PauwR blogt er het volgende over. Het is snel gegaan met Instagram sinds de start in 2010. Na ongeveer anderhalf jaar werd Instagram in april 2012 voor 1 miljard dollar overgenomen door Facebook, waarna het platform alleen maar sneller is gaan groeien. In februari 2013 werd de eerste mijlpaal van 100 miljoen actieve gebruikers per maand bereikt. In augustus 2014 stond de teller al op 200 miljoen maandelijks actieve gebruikers en in juli 2015 heeft Instagram naar eigen zeggen al 300 miljoen actieve gebruikers per maand (waarvan bijna 2 miljoen in Nederland). Er worden dagelijks 70 miljoen nieuwe foto’s geplaatst en 2,5 miljard likes uitgedeeld.
Verdienmodel
In 2013 werden de eerste stappen naar een commercieel verdienmodel gezet. Eind 2013 is er met een selecte groep adverteerders gestart om de advertentiemogelijkheden te testen en verbeteren. In de loop van 2014 is dit verder uitgebreid en werd de business toolkit in de Verenigde Staten verder uitgerold. De verwachting was dat het platform snel wereldwijd toegankelijk zou worden voor adverteerders en dat moment lijkt er nu aan te komen.
Caroussel advertenties
De Instagram advertenties worden naadloos geïntegreerd in het platform. Tussen de foto’s en video’s van de accounts die je volgt kunnen ook foto’s en video’s als advertentie worden getoond, van bedrijven en merken die je nog niet volgt. Naast deze ‘standaard’ advertenties is het ook mogelijk om zogenaamde carrousel advertenties, ook bekend van Facebook, te plaatsen. Hierbij kan de gebruiker tussen meerdere afbeeldingen van de adverteerder swipen, waardoor het mogelijk is met één advertentie meerdere producten of een uitgebreidere boodschap te communiceren.
Direct Response
Bovendien gaat Instagram ook ‘Direct Response’ advertenties introduceren. Instagram laat weten dat er zowel vanuit adverteerders als gebruikers veel vraag naar is, om na geïnspireerd te raken, ook de consumer journey te kunnen vervolgen. Denk hierbij aan een link naar meer informatie, de mogelijkheid om je aan te melden of zelfs om een product aan te schaffen. Adverteren op Instagram zal heel vergelijkbaar worden met de mogelijkheden van Facebook adverteren. In de testfase werd er met een selecte groep grote adverteerders gewerkt die de mogelijkheid hadden om te segmenteren op leeftijd, geslacht en locatie. Met de lancering van het wereldwijde advertentieplatform zullen de uitgebreide Facebook targeting mogelijkheden worden geïntegreerd. Hierdoor kan er specifieker op doelgroepen gericht worden waardoor adverteren op Instagram nog interessanter wordt voor marketingdoeleinden.
Customer Audiences
Ook wordt het op Instagram mogelijk om Custom Audiences te gebruiken, waarmee je doelgroepen kunt maken op basis van je eigen database van klanten en contacten. Die doelgroepen kunnen bovendien gecombineerd worden met de overige targeting mogelijkheden op Instagram waarmee unieke doelgroepen ontstaan en je dus heel gericht kunt adverteren.
Meer informatie over adverteren op Instragram staat op de site van PauwR.
Gastblogger: Roel Derksen
Functie: Online marketeer bij PauwR in Tilburg
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Instragram
- direct response
- doelgroepen
- gastblogger
- PauwR
- Roel Derksen
- targeting
- customer journey
- advertentieplatform
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een beetje van iedereen'
Laatste Nieuws
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing