Hoe kleine merken groots instagrammen

Hoe kleine merken groots instagrammen
  • B2b
  • 23 nov 2015 @ 08:30
  • Link
  • Jesse Gosse
    Jesse Gosse

    Managing Director
    The Online Group
  • Social mediaLeads

Instagram is ondertussen flink ingeburgerd in de social mediastrategieën van veel merken. Het is daarom van belang om te weten hoe je hier als merk moet opvallen. Voor grote bedrijven als Nike en Coca Cola is dit gemakkelijker, omdat zij door de jaren heen een grote fanbase hebben opgebouwd. Het verbaast dan ook niemand dat zij erg populair zijn op Instagram. Maar er zijn ook voorbeelden van kleine merken die uit het niets veel volgers op dit medium hebben gegenereerd. Juist deze bedrijven laten zien dat Instagram een prachtig kanaal is waar je je als bedrijf in de kijker kan spelen, ook zonder de middelen en de vaste achterban waar grote organisaties als Nike en Coca Cola al over beschikken.

De volgende voorbeelden van Nederlandse bodem laten zien dat Instagram het uitgelezen medium is om als klein merk je naam te vestigen tussen alle grote jongens.

Groots instagrammen door Yoghurt Barn
Yoghurt Barn is een ontbijt- en lunchroom met verschillende vestigingen in Utrecht, Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Den Bosch. In elke barn wordt veel gevarieerd met allerlei yoghurtcombinaties en ben je altijd welkom om zelf je yoghurt samen te stellen, van een high-tea te genieten of een lekkere kop koffie te drinken met een goed boek. Op Instagram heeft Yoghurt Barn ondertussen 16.000 volgers en elke geplaatste foto of video wordt door veel mensen geliked. Al vanaf het ontstaan van de eerste vestiging in Utrecht speelt Instagram een grote rol in de marketing van Yoghurt Barn.


Reageren en regrammen
De aanpak van Yoghurt Barn op Instagram bestond aan het begin vooral uit het reageren op en het regrammen van foto’s van klanten. Het merk is altijd erg sterk geweest in het reageren op alle mensen die een foto uploadden van hun ontbijt of lunch bij één van de locaties. Ook werd de bezoeker in de winkel gestimuleerd om een foto van zijn of haar yoghurt te maken en deze met de hashtag #yoghurtbarn up te loaden op Instagram. De klant kon zo kans maken op een gratis yoghurtje en Yoghurt Barn kwam op deze manier anderen op Instagram onder ogen.

Samenwerken met populaire Instagrammers
Yoghurt Barn gaat op het medium ook samenwerkingen aan met populaire Instagrammers met een groot aantal volgers in de doelgroep. Een voorbeeld hiervan is de ‘meet&eat’-actie met een geliefde blogger die op Instagram erg actief is. Op deze manier vergroot het bedrijf aanzienlijk haar bereik. Ook bundelt Yoghurt Barn de krachten met populaire Instagrammers door samen een yoghurtspecial te ontwikkelen. Hierdoor wordt opnieuw de gewenste doelgroep bereikt en verleid om naar de winkel te komen om dit speciale yoghurtje te proeven.

Interactie op Instagram met Stach
Stach is begonnen als een klein winkeltje in Amsterdam en is uitgegroeid tot een populaire etenswinkel met meerdere vestigingen in Amsterdam, Overveen en Utrecht. Deze foodstore biedt verschillende producten, zoals verse broodjes, heerlijke maaltijden en gezonde sapjes. Stach is online veel aanwezig. Op ieder social mediakanaal heeft het merk veel volgers of likes. Ook op Instagram groeit het merk gestaag. De winkelketen heeft meer dan 9.000 volgers en plaatst dagelijks heerlijke foto’s waar haar volgers van gaan watertanden.

Interactie met de klant
Stach heeft zich binnen een paar jaar ontwikkeld tot een succesvolle onderneming. De klant staat altijd op nummer één. De succesfactor achter haar Instagrampagina is dan ook de interactie met de klant. Net als voor Yoghurt Barn, werkt het reageren op en het regrammen van foto’s van klanten ook voor Stach. Elke week plaatst zij meerdere foto’s van de aankopen van tevreden klanten. Deze aanpak zorgt ervoor dat bezoekers van de winkel een kiekje maken van hun aankoop en vervolgens uploaden met de hashtag #stachfood of #stach, in de hoop dat het merk hun foto zal regrammen.

Havermoutje is hét voorbeeld van succes op Instagram
Ooit gehoord van ‘Havermoutje’? Dit merk heeft geen Facebook en geen Twitter, maar wel Instagram! Met een passie voor havermout zijn Pascalle en Mathijs in 2013 onder de naam @havermoutje begonnen met een Instagramaccount dat is uitgelopen tot een heus succes. Geen ingewikkeld gedoe met moeilijke ingrediënten, maar gewoon recepten met als basis haver. Het aantal volgers bleef maar doorgroeien en er moest iets gebeuren met dit succes. Er volgden een website, twee kookboeken en een eigen lijn van havermoutproducten. Ondanks dat Havermoutje alleen actief is op Instagram (wat helemaal niet gebruikelijk is voor veel bedrijven) heeft het meer dan 20.000 volgers op dit social mediakanaal en is daarmee het perfecte voorbeeld van een merk dat succesvol is geworden door Instagram.

Eenvoud en herkenning
Eén van de factoren die voor Havermoutje heeft bijgedragen aan haar succes op Instagram is de eenvoud van het kanaal. Havermoutje richt zich puur en alleen op het ingrediënt waar zij gek op is en wekt daarbij de indruk zich niet bezig te houden met de healthy food hype op Instagram. Dit is ook terug te zien in haar foto’s. De beelden die worden geplaatst op het account zijn eenvoudig en worden in éénzelfde stijl gegoten. Dit wekt niet alleen herkenning op bij de volgers, maar zorgt er ook voor dat het account er verzorgd en bovenal verrukkelijk uitziet.

Geen poespas!
Havermoutje maakt in haar berichten amper gebruik van creatieve hashtags, regramt haar volgers niet tot nauwelijks en houdt geen overvloed aan winacties, maar focust zich op het geven van de juiste informatie over het recept of ingrediënt. Eenvoud en het gebruik van sterke beelden is hetgeen waar het allemaal om draait bij Havermoutje. Daarbij is het tegenwoordig eigenlijk ‘gedurfd’ om niet op elk social medium actief te zijn. Havermoutje bewijst hiermee juist het tegendeel. Geen poespas, zonder Facebook en hashtags kom je er ook!

Een succes op Instagram
Van ‘simpel’ Instagramkanaal uitgroeien tot een bedrijf met twee boeken en een eigen productlijn is niet voor iedereen weggelegd. Misschien is het een kwestie van geluk, misschien van een goede aanpak en op het juiste moment op de juiste plek zijn. Een succes op Instagram word je als klein merk niet zomaar, maar één ding is duidelijk: Yoghurt Barn, Stach en Havermoutje weten in ieder geval wat er nodig is om hun volgers te boeien en te binden. Het gaat verder dan het simpelweg delen van een leuke foto of het in het leven roepen van een winactie. De volgende vier factoren kunnen je op weg helpen bij het vormgeven van een succesvolle strategie op Instagram.

1. Zoek de interactie op
Interactie is van groot belang. Door te reageren op de foto’s die jouw bezoekers of fans over jouw product of dienst plaatsen, speel je jezelf in de kijker en geef je jouw merk een persoonlijk karakter.

2.Zet je volgers in het zonnetje
Voor Yoghurt Barn en Stach werkt het goed om de foto’s die hun fans uploaden te regrammen. Op deze manier worden de bezoekers op een leuke manier in het zonnetje gezet en worden klanten gestimuleerd om dit ook te doen.

3.Ga in zee met influencers
Laat jezelf zien door samenwerkingen aan te gaan met influencers op Instagram die invloed hebben op jouw online doelgroep.

4. Hou het eenvoudig
Weet wat jou als merk karakteriseert en blijf daarbij. Probeer niet overal in mee te gaan. Blijf dichtbij jezelf.

Jesse Gosse

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken