Algoritme selecteert meest geschikte kandidaat
- B2b
- 31 mei 2016 @ 10:00
- Link
-
Manola van Diest
Social Media & Content marketeer
Connexys - RecruitmentArbeidsmarkt
- 31 mei 2016 @ 10:00
- Manola van Diest
Zie je door de stapel sollicitanten het bos niet meer? Als het aan promovendus Colin Lee ligt, krijgen recruiters het straks een stuk gemakkelijker. Lee promoveerde aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit met een uniek algoritme voor recruitment. Hiermee kan hij op basis van het cv met 81 procent zekerheid voorspellen welke kandidaten recruiters zullen uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.
Het onderzoek is uniek omdat Lee voor zijn algoritme ruim 440.000 echte digitale cv’s en sollicitaties onder de loep nam en deze daadwerkelijk liet beoordelen door professionele recruiters. Lee maakte hierbij gebruik van recruitmentdata die een groot aantal klanten van Connexys hem beschikbaar stelden. Het computermodel houdt rekening met diverse variabelen als werkervaring, leeftijd, reisafstand en opleidingsniveau. Daarnaast kijkt de software naar factoren als ‘Heeft de kandidaat op tijd gesolliciteerd?’ en ‘Werkt de kandidaat al bij deze werkgever?’.
Intuïtie
Als recruiters puur kijken naar het cv dan voorspelt het algoritme met 81 procent betrouwbaarheid de keuze van de professionals. Nemen recruiters ook de motivatiebrief mee, dan zakt de voorspelbaarheid naar 69 procent. Het blijkt dat er nogal wat verschillen zijn tussen hoe recruiters zeggen te selecteren en wat ze doen. ‘Recruiters lijken nogal eens te selecteren op basis van intuïtie, maar er is wel een rode draad te herkennen’, aldus Lee. Helaas konden de cijfers met betrekking tot motivatiebrieven omwille de privacyoverwegingen verder niet worden meegenomen in het onderzoek.
Preselectie
Big data worden al min of meer toegepast bij werkgevers en arbeidsbemiddelaars die grote aantallen cv’s verwerken. Via slimme tools in het ATS (applicant tracking system) worden kandidaatgegevens gefilterd om een eerste beoordeling te maken. Het gaat hierbij om gegevens uit interne databases, maar ook wordt gekeken naar openbare gegevens op sociale media. ‘Het algoritme van Lee kan hierop een mooie aanvulling vormen’, aldus Jan van Goch, CMO van Connexys.
Toekomstig functioneren voorspellen
De onderzoeker verwacht dat het gebruik van big data in de arbeidsmarkt in de toekomst nog veel waardevoller gaat worden. ‘Je kunt immers de prestaties van sollicitanten die zijn aangenomen meten en toevoegen aan het algoritme. Op basis van die data kan het toekomstig functioneren van een sollicitant simpelweg worden voorspeld door het geüploade cv van de kandidaat te scannen’, zo concludeert Lee.
The best man for the job?
Is een werknemer in zijn huidige functie wel de beste persoon op de juiste plaats? ‘Vaak kunnen wij als softwareleverancier beter zien of iemand binnen een organisatie echt tot zijn recht komt dan de werkgever zelf’, vertelt Jan van Goch. De technologie is er klaar voor, maar toch blijkt het lastig om de beschikbare data te ontsluiten. Veel klanten zijn bang voor een schending van privacy en vrezen aansprakelijkheidsissues. ‘Jammer, want er is een schat aan informatie over kandidaten en hun toekomstige prestaties beschikbaar. Als we die zouden kunnen verwerken in grotere databases, kunnen we nog veel slimmer matchen en werven’, besluit Jan van Goch.
-
Manola van Diest
- Werkt bij: Connexys
- Functie: Social Media & Content marketeer
- Website:http://connexys.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Van buikgevoel naar breinstrategie op Nima Marketing Day 2025
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- De marketingtransfers van week 16, 2025
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
- Spotler neemt Lets Get Digital over30-04-2025
- Wing Cheung op Nima Marketing Day:... 30-04-2025
- Martijn Kleij benoemd tot CCO van... 29-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management