De 5 belangrijkste b2b trends voor 2017

De 5 belangrijkste b2b trends voor 2017
  • B2b
  • 24 dec 2016 @ 10:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkOnderzoekE-commerce

Sjonge, is het alweer tijd om terug te blikken op het drukke jaar dat achter ons ligt en ons af te vragen wat het komend jaar gaat brengen? Die vraag krijg ik best vaak. Dus hier zijn mijn vijf belangrijkste voorspellingen voor 2017!

1.) Diensten zullen in de maakindustrie een sleutelrol gaan spelen
Diensten worden steeds meer van strategisch belang voor de maakindustrie, niet in het minst omdat ze voor omzet en marge kunnen zorgen. Vluchtige marktomstandigheden bieden weinig kans op prijsdifferentiatie, en bedrijven zien zichzelf geconfronteerd met wisselende economische condities, waardoor het moeilijker wordt om nieuwe business binnen te halen. Voor veel bedrijven is een transitie van klassiek productiebedrijf naar ‘aanbieder van oplossingen voor industriële kapitaalgoederen’ de belangrijkste randvoorwaarde om zowel hun cashflow zeker te stellen (de korte termijn) als hun omzet en groei (de lange termijn). Met een intelligent aanbod van digitale diensten kan een maakbedrijf zich wezenlijk onderscheiden van hun concurrentie en voor behoorlijke winsten zorgen.

2.) Digitale marketing als kwintessens van Industrie 4.0
Sommige maakbedrijven versimpelen Industrie 4.0 tot niet meer dan een manier om de efficiency van hun bedrijfsprocessen en middelengebruik te vergroten voor ontwikkeling, inkoop en productie. Dit zijn zeker belangrijke onderdelen van zakelijk succes, maar het is belangrijk om ook te denken aan een efficiënte marketing van producten en diensten. Marketing, verkoop en klanten- of after-sales service zijn sleutelelementen van een stevige en veerkrachtige waardenketen. Bedrijven die losse elementen uit deze keten verwaarlozen lopen gevaar hun economische prestaties te schaden. De uitdaging – en ook kans – die centraal staat is om op maat gesneden digitale marketing van producten en diensten de hoofdrol te geven.

3.) E-commerce platforms maken gedigitaliseerde verkoop mogelijk
Nog maar een paar jaar geleden was er sprake van directe concurrentie tussen de online webshop en de traditionele verkoopkanalen. Deze vaak moeizame verhouding is nu grondig aan het veranderen. Vandaag de dag stelt een intelligent e-commerce platform bedrijven niet alleen in staat een extra digitaal verkoopkanaal op te zetten, maar het is ook een krachtig hulpmiddel voor de digitalisering van hun verkoopafdelingen. De succesvolle combinatie van e-commerce platform en CRM kan een uitstekende verkoophulp zijn, omdat verkopers onderweg hun producten en diensten real time aan hun klanten kunnen presenteren, samenstellen en factureren. Zonder een krachtig technologisch platform is het onmogelijk om deze strategische digitalisering van het verkoopproces te bewerkstelligen.

4.) Groothandels gaan over op e-commerce
Door de voortschrijdende digitalisering van goederenstromen en waardenketens zien groothandels een geweldig potentieel om hun markt veilig te stellen en hun concurrentie op achterstand te zetten. Vastgelegde logistieke en fulfillment processen, brede productassortimenten en gedetailleerde productbeschrijvingen, geven groothandels een ideale uitgangspositie om succesvol e-commerce te bedrijven. Sterker nog, omdat hun marktpositie door rechtstreekse verkoop van hun leveranciers, DHZ en gespecialiseerde vakhandel onder druk staat hebben ze vaak geen andere keuze dan zich te richten op het digitaliseren van hun distributiekanalen.

5.) E-commerce platforms als kern van de digitalisering bij middelgrote bedrijven
In 2017 zullen e-commerce platforms een ideaal uitganspunt en een stabiele ruggengraat vormen voor de flexibele en schaalbare digitalisering bij middelgrote bedrijven. Als ze het platform als kern zien van hun digitaliseringstrategie kunnen ze de complete levenscycli van hun klanten op een praktische en flexibele manier digitaliseren. De strategische visie hierachter is de digitalisering en naadloze integratie van alle marktbewerkingsactiviteiten - van het aanwakkeren van het koopproces via de koopovereenkomst tot en met de aftersales – met als uiteindelijk doel het volledig integreren van e-commerce, CRM, marketing automatisering en business intelligence.

Geïnteresseerd in een gedetailleerder overzicht van handel en digitalisering in heel Europa? Download hier dan ons aanvullend onderzoek ‘Taking the Fast Track into the Digital Future of B2B Commerce.’

Gastblogger: Roelof Swiers, country manager Benelux bij b2b-ecommerce specialist Intershop.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken