[column] Autorijden hoeft niet duur te zijn

[column] Autorijden hoeft niet duur te zijn
  • B2b
  • 18 jan 2021 @ 10:18
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Anno 2021 hebben autoliefhebbers heel veel te kiezen. Benzine, diesel, hybride, elektrisch en ook in termen van nieuw, tweedehands, youngtimers of deelauto. Beweegt de marketing daarin een beetje mee? Jos van den Bergh vindt dat het beter kan.

Goedkope auto’s zijn helemaal ‘in’. Nu de trein voor veel mensen geen alternatief meer is, neemt de vraag naar goedkoop vervoer toe.

Deze ontwikkeling uit zich bijvoorbeeld in de historisch hoge verkoopcijfers van occasions, maar je ziet deze trend ook terug in de opmars van de betaalbare elektrische auto in de zakelijke markt.

Andere indicatoren zijn het substantiële aandeel private lease bij sales aan particulieren, bovenmatige aandacht voor 15 jaar oude youngtimers met het fiscale voordeel voor ondernemers en het feit dat steeds meer mensen in stedelijke gebieden het bezit van een auto wel geloven en kiezen voor een abonnement op een deelauto. Alleen betalen voor een auto bij gebruik. Nu de dure decembermaand weer achter de rug is en de economische situatie onzeker blijft, is de vraag wat nu echt goedkoop autorijden is voor veel mensen opportuun. Daarmee wordt het ook  interessant om te kijken hoe de autobranche met deze consumentenvraag omgaat. Klopt de marketing nog wel?

Dertig euro per jaar

Om maar direct met de allergoedkoopste oplossing het spits af te bijten kijken we naar een oude gebruikte auto. Je kunt als consument rekenen wat je wilt maar goedkoper wordt vervoer niet. Afschrijving is immers de belangrijkste kostenpost. Ben je handig en wil je niet per definitie anoniem door het leven dan is een Citroën 2CV een heel amusante optie. Een tachtigerjaren Eend is er vanaf een milletje of vier in euro’s, dat is niet uitzonderlijk goedkoop, maar daarna kost Eend rijden slechts €60 per jaar aan verzekering en een tientje in de maand aan belasting. Als je niet rijdt in de winter dan is de belasting slechts €30 euro per jaar, maar mag je vanwege de overgangsregel voor oldtimers niet rijden in december, januari en februari. Kortom, goedkoper dan Eend rijden gaat het niet worden en als je een beetje onderzoek doet of bodem en chassis nog in orde zijn, is de Eend zo ongeveer de meest betrouwbare auto die er is. Onderhoud kost weinig en alle onderdelen zijn nog leverbaar. Niet geheel onbelangrijk om te melden is dat je in de zomer met dakje open kunt rijden. Fun verzekerd.

Dacia als beste koop

Maar goed, niet iedereen wil een oud karretje rijden. Ook qua nieuwe auto’s zijn er echter slimme keuzes te maken. Denk eens aan de Dacia Sandero. Net vernieuwd en mooier dan ooit, zonder dat de prijs van dit model ineens hoog geworden is. Je koopt echt een volwassen B-segment auto waarmee je comfortabel van A naar B kunt rijden. Eentje die veel techniek deelt met de Renault Clio en dus zeker niet slecht in de spullen zit. Een gezin tot vier personen kan hier prima mee uit de voeten. Een witte TCe 100 met Bi-Fuel motor, dus ook LPG rijden mogelijk, kost slechts €13.490.  Je krijgt voor dat geld een best ruim interieur, voldoende bagageruimte en techniek die zeker niet achterloopt bij de concurrentie. Als je niet echt gehecht bent aan een bepaald logo op je motorkap is dit een prima keuze en houd je geld over voor andere dingen. Als particulier met een modaal inkomen zou ik het wel weten…

Ook qua nieuwe auto’s zijn er echter slimme keuzes te maken. Denk eens aan de Dacia Sandero.

Online aanschaffen

Private lease is een andere mogelijkheid om betaalbaar auto te rijden. Voor een vast maandbedrag heb je de beschikking over een auto. Als je hierbij een beetje slimme keuzes maakt en je oog laat vallen op een courant model met interessante standaarduitrusting maar zonder opties, dan is dat maandbedrag vaak extreem scherp. Toyota snapt de vraag naar betalen per maand erg goed en biedt de Private Lease online edities aan. Online besteld, thuisbezorgd en daarna rijden voor een vast maandbedrag. Een auto zo eenvoudig als een iPhone aanschaffen en ook nog een keer laten afbetalen via een uit de telecomsector afkomstig aanschafmodel. Lijkt simpel, maar werd in de branche nog weinig gedaan. De Toyota Aygo Online Edition rijd je via private lease voor slechts €195 per maand. Daar heb je in de gemiddelde studentenstad nog niet eens een kamer voor en bij die €195 komt alleen nog wat benzinegeld. Voor de rest zitten alle kosten in deze maandfee en kun je dus scherp calculeren wat je per maand aan autorijden kwijt bent. Een krachtige boodschap in het overtuigen van de klant. Een maatje groter, de Toyota Yaris, komt op €285 euro per maand. Qua euro’s nog steeds erg overzichtelijk en daarmee rijd je dan wel een volwaardige 4-persoons auto. Heel slim qua marketing is dat Toyota de auto terugneemt als de klant onverhoopt zijn of haar inkomen verliest. Dat verlaagt in Corona-tijd drempels. Het online aanschaffen is daarbij een andere belangrijke trend in het automotive businessmodel die nu door Toyota concreet is ingezet.

Goedkoop elektrisch

Elektrische auto’s hebben de reputatie duur te zijn. Deze perceptie komt primair bij de ‘Tesla-mania’ vandaan, want de talrijke Model S-en en Model 3-en op onze wegen hebben ervoor gezorgd dat bij veel consumenten de indruk is ontstaan dat elektrisch rijden duur is. De realiteit is inmiddels anders. Er zijn wel degelijk betaalbare elektrische auto’s en er volgen er in 2021 meer. Goed voorbeeld is de elektrische Renault Twingo die nog geen €20.000 euro kost. Veel meer dan bijvoorbeeld een nieuwe Dacia of Peugeot 208 op benzine, maar zodra je de elektrische Twingo hebt levert elektrisch rijden wel voordeel op. Consumenten doen er goed aan een voor hen relevante businesscase te maken om het zogenaamde breakeven point inzichtelijk te maken. Goed om daarbij mee te nemen dat elektrisch wel de toekomst is, diesel erg hard afschrijft en het aandeel benzineauto’s de komende jaren daalt ten gunste van meer en nieuwe elektrische auto’s. Een elektrische Twingo is dus zeker geen verkeerde keuze als je vrij veel gaat rijden en dat vooral binnen Nederland doet. Andere interessante elektrische auto’s zijn de Peugeot e-208, de Citroën ë-C4 of de elektrische Golf. Stuk voor stuk wel flink duurder dan de elektrische Twingo, maar vaak via Private Lease constructies of met een goed doorgerekende businesscase wel interessanter dan de aanschaf van de zoveelste benzineauto in hetzelfde segment. Ook hier geldt dat je met aanschaf van een elektrische variant wel klaar bent voor de toekomst.

Er zijn wel degelijk betaalbare elektrische auto’s en er volgen er in 2021 meer

Youngtimer-voordeel

Niet klaar voor de toekomst is het zakelijke rijden van een 15 jaar oude youngtimer. Je krijgt er als ondernemer echter wel een aantrekkelijke businesscase voor terug, want je betaalt maar 35% bijtelling over de dagwaarde en kan ook alle, vaak duurdere onderhoudskosten, aftrekken van de winst van de onderneming. Daarbij zijn er in Duitsland veel interessante youngtimers te vinden met lage kilometerstanden en royale uitrusting. Zeker garageketens uit het onderhoudskanaal anticiperen op de wens van veel ondernemers goedkoop een ‘dikke’ auto te rijden en bieden vaak 15 jaar oude BMW’s, Mercedessen en Audi’s aan. Je rijdt dan voor heel acceptabel geld een wat oudere limousine of sportieve auto, kunt de kosten verrekenen en betaalt een lage bijtelling. Zeker van de oude diesels is de dagwaarde immers laag en juist daarover wordt de bijtelling voor de ondernemer in kwestie berekend. Als je dus kunt leven met een bepaalde uitstraling, niet perse in het laatste model hoeft te rijden, is een auto van 15 jaar of ouder aanschaffen ook een mogelijkheid om onder aan de streep te besparen op je autokosten.

Auto delen

Voor de weinig rijders rest tenslotte nog een ander alternatief. Een abonnement op de deelauto afsluiten en alleen een auto gebruiken als je deze ook echt nodig hebt. Zeker in de grote steden is dit een overweging waard want je bespaart hier de torenhoge kosten van parkeren of vergunningen. Ook heb je geen omkijken naar schades of zorgen over onderhoud. In de grote steden heb je daarbij een fijnmazig netwerk van deelauto’s. Je kunt zelfs vaak kiezen en soms ook ‘gedeeld’ elektrisch rijden. Als consument moet je een beetje uitzoeken welke oplossing bij je past, maar dat deelauto’s rijden in sommige gevallen een echt goedkope oplossing is, staat buiten kijf. Automerken beginnen daarbij steeds meer aandacht voor deelautogebruik te krijgen en je kunt er vanuit gaan dat de deelauto de komende jaren een steeds prominentere plaats in de automotive marketing gaat krijgen. Met een netwerk van dealers door het land heen, is het uitrollen van deelautoprogramma’s ook gesneden koek voor de grote automerken. Daarbij is het een mooie aanvulling op het bestaande business model.

Zeker in de grote steden is een deelauto een overweging waard want je bespaart hier de torenhoge kosten van parkeren of vergunningen

Marketingvraagstuk

Vraag je je als lezer af waarom bovenstaande opsomming niet prominent naar voren komt in automarketing. Ja en nee. Allereerst zie je steeds meer merken verschuiven van de traditionele auto-importeursrol naar die van mobiliteitsaanbieder. Louwman en Pon Automotive nemen hierbij het voortouw en durven tegenwoordig in hun marketing ook te spreken over thema’s als fietsen of mobiliteit in zijn algemeenheid. Zij bieden ook mobiliteitsservices aan hun klanten aan. Andere merken verkennen de markt juist weer door het aanbod van diverse krachtbronnen. Zo kun je bij een merk als Hyundai benzineauto’s, hybride auto’s, plug-in hybrids, 100% elektrische auto’s en zelfs een model met een brandstofcel aanschaffen. Afhankelijk van budget en behoefte kan de klant hier dus iets kiezen. Hoe dan ook zal de vraag naar betaalbare mobiliteit in 2021 nog even aanhouden. Voorts zie je dat communicatie op gebruikte of oudere auto’s veelal door de dealer of gespecialiseerde bedrijven gebeurt.

Maar weinig merken hebben marketing op gebruikte auto’s draaien, hoewel dit in de huidige markt wel traffic genereert

2021

Hoe de markt zich in zijn totaliteit ontwikkelt dit jaar is onzeker. De huidige lockdown heeft in elk geval een dempend effect op de verkopen. Verder zullen trends als elektrificatie, individuele mobiliteit en versnelde digitalisering belangrijke thema’s in sales en marketing blijven. De elektrische auto gaat er in elk geval voor zorgen dat de markt in 2021 groeit van 356.000 auto’s in 2020 naar circa 400.000 hier. Nog altijd een bescheiden volume maar wel een flinke stijging ten opzichte van het vreemde jaar 2020.

Daarnaast ‘vergroent’ de leasemarkt verder met als waarschijnlijk scenario dat Volkswagen daar weer heel wat ID’s wil slijten. Aan de andere kant geven de Koreanen hun grote ambities vast niet op en is er bij veel Duitse en Franse merken alles aan gelegen om tientallen procenten verkoopstijging te realiseren. De weg omhoog wordt ingeslagen, dat lijkt wel duidelijk. Het jaar 2021 wordt met of zonder koopjes zonder twijfel weer een interessant autojaar.

 

Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Ook is hij als adviseur dealer marketing verbonden aan BranchePartners in Houten. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken