[column] Groeien om te overleven, maar hoe?

[column] Groeien om te overleven, maar hoe?
  • B2b
  • 29 mrt 2024 @ 11:43
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Groei kent vele dimensies en factoren waar je rekening mee dient te houden. Een recent onderzoek bij 2.250 organisaties uitgevoerd door McKinsey & Company geeft richting aan 6 strategiekeuzes die je kunt maken.

De concurrent slaapt nooit

Als aanbieder kunt je simpelweg niet stil blijven zitten, de concurrentie is altijd actief en voordat je het weet staan er nieuwe aanbieders op in de markt. Verder moet je je afvragen in hoeverre jouw aanbod, dienst of product, nog aan de vraag van de markt voldoet en nog relevant is.

Van oudsher zijn bedrijven en organisaties gericht op omzet en winstgroei, Echter, anno 2024 zijn groei in duurzaamheid, een bijdrage leveren aan de maatschappij en medewerkerstevredenheid minstens zo belangrijk. De samenleving verandert eveneens heel snel en daarnaast hebben Covid-19, de torenhoge inflatie en de geopolitiek ervoor gezorgd dat het voorspellen van marktgedrag lastig wordt. Daarmee is het moeilijk om een juiste groeistrategie te ontwikkelen.

Outperform the competition

Uitgebreid onderzoek van McKinsey, aangevuld met analyses, heeft geleid tot een zestal groeistrategieën. In willekeurige volgorde zijn dit.

  • Creëer een stevige cultuur en bijbehorende mentaliteit rond innovatie
  • Zet in op duurzame, inclusieve groei
  • Laat je business groeien met data, analyses en AI
  • Breid uit naar “right to win” bedrijven
  • Krimpen om later weer te groeien wanneer dat nodig is
  • Mobiliseer mensen om snel waarde te creëren

Het onderzoek toont aan dat innovatie gedreven organisaties aanmerkelijk betere prestaties realiseren dan hun concurrenten. Zogenoemde triple outperformers - die de omzet en winst laten groeien en tegelijktijdig hun duurzaamheids- en ESG scores verbeteren - bereiken nog betere resultaten.

Groeileiders investeren relatief aanmerkelijk meer in mensen, processen en innovatieve technologieën. Ze realiseren daarmee een voorsprong op hun concurrenten en weten die dan te behouden. “Right to win” bedrijven zijn die bedrijven die unieke capaciteiten of technieken bezitten (denk aan ASML) een solide waardeketen hebben en een sterke en aansprekende positionering voeren. Het onderzoek geeft aan dat 30% van de organisaties strategieën nastreven die het afstoten van delen van een organisatie omvatten en daarmee tijdelijk krimpen om daarmee daarna terug te keren naar groei. Het mobiliseren van de juiste mensen en daarmee snel waarde te creëren is misschien wel de belangrijkste strategie, zeker in samenhang met de andere strategieën.

En de winnaar is……

McKinsey komt tot de conclusie dat succesvolle bedrijven die laten zien dat ze stevig kunnen groeien in ieder geval één overeenkomst met elkaar delen, namelijk het hebben van een stoutmoedige leider. Eentje die ook grote en ingrijpende beslissingen durft te nemen en daarbij zeker niet altijd de makkelijkste weg inslaat. Een veel voorkomende strategie is het afstoten van een bedrijfsonderdeel dat of te complex is of te weinig rendement genereert in de ogen van het bedrijf of haar eigenaren. Unilever die de ijsdivisie afstoot is daar een recent voorbeeld van.

Groeien is inderdaad noodzaak om te overleven. Maar de strategische weg waarlangs is een route met vele lastige kruispunten en overgangen die doordacht afgelegd dient te worden.

Lees hier de McKinsey studie: https://shorturl.at/bkwS8

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken