VEA: 'Ook Rabobank moet zich aan pitchcode houden'

  • Bureaus
  • 11 apr 2017 @ 12:14
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesPitchesMarketingStrategie

De publieke oproep van Rabobank aan 'creatieve coalities' om mee te doen aan een brede creatieve pitch, heeft voor veel ophef gezorgd in bureauland. Branchevereniging VEA mengt zich in het debat: voorzitter Marc Oosterhout roept de bank op om zich aan de algemene pitchcode te houden.

'Vooropgesteld: wij zijn niet tegen een dergelijke oproep', benadrukt Oosterhout. 'Prima dat een adverteerder het eens anders wil doen. Creativiteit wordt steeds breder toegepast dan louter in de vorm van een klassieke reclamecampagne. Daarom werken bureaus ook steeds vaker in brede creatieve coalities. Het enige dat wij aan Rabobank vragen is om zich aan de pitchcode te houden.’

Pitchcode volgen

VEA heeft als vereniging van toonaangevende Nederlandse communicatie-adviesbureaus in 2013 een pitchcode gesloten met de Bond van Adverteerders (BVA). 'De kern daarvan is wederzijds belang, dus zowel voor adverteerders als bureaus. Nu worden die creatieve coalities heel eenzijdig uitgedaagd. Alle rechten komen straks bij Rabobank te liggen, zelfs als je ideeën niet worden uitgevoerd of de opdrachtgever besluit om het zelf te doen. De bank is niet verplicht om je de opdracht te geven, maar tegelijk mag jij niet voor concurrenten werken.'

Gelet op deze onredelijke randvoorwaarden doet Oosterhout dan ook een oproep aan Rabobank: 'Prima als je zo'n initiatief onderneemt, maar volg dan wel de code. Je kunt als adverteerder niet alle rechten opeisen. Ik verwacht dat Rabobank hier gevoelig voor is, al was het maar omdat ze zelf in het BVA-bestuur zitten.'

Onnodige diskwalificatie

Naast deze procedurele bezwaren heeft Oosterhout zich ook gestoord aan uitspraken van Rabo's communicatiedirecteur Leendert Bikker in het FD, waarin hij het werk van reclamebureaus 'voorspelbaar' noemde. 'Ik begrijp niet goed waarom Bikker deze opmerking heeft gemaakt', zegt de VEA-voorzitter. 'Het lijkt op communicatief effectbejag, niet gebaseerd op feiten. Ik vertegenwoordig als voorzitter van de VEA tachtig bureaus die zeer onderscheidend werk maken, veel breder dan alleen klassieke reclamecampagnes. Zo schoof ik laatst bij DWDD aan om te praten over Nederlandse Webby-nominaties. Matthijs van Nieuwkerk roemde daar nog eens de creativiteit van de Nederlandse bureaus.'

Bikkers opmerking draagt volgens Oosterhout niet bij aan het stimuleren van creativiteit. 'Er zijn bureaus die volgens mij best willen deelnemen aan zo'n coalitie, maar door deze opmerking sta je voor je gevoel toch met 1-0 achter. Het is onnodig om een branche op deze manier te diskwalificeren.' 

Lees ook: 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken