Procter & Gamble bezuinigt op online reclame
- Bureaus
- 3 aug 2017 @ 11:31
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MerkenOnline advertisingMarketingReclame
- 3 aug 2017 @ 11:31
- Jeroen Mirck
Procter & Gamble heeft afgelopen kwartaal fors gesnoeid in de eigen uitgaven aan online reclame. De multinational, bekend van merken als Ariel, Always, Gillette en Pampers, heeft er de afgelopen drie maanden 85 miljoen euro minder aan uitgegeven, zonder serieus effect op de verkoop van de eigen producten. 'We laten share of voice los.'
Volgens CFO Jon Moeller van P&G is een groot deel van de advertenties op internet niet effectief. Zo beklaagt hij zich in The Wall Street Journal over fake-traffic: advertenties op sites die vooral worden bezocht door bots, niet door echte mensen. Dit soort trucs zijn goed voor bezoekcijfers van uitgevers, maar slecht voor het rendement van adverteerders.
Daarnaast vindt P&G dat het te veel adverteert op sites die niet aansluiten bij de doelgroep van een product. Pijnlijk voor reclame- en vooral mediabureaus: al met al had de bezuiniging op online adverteren nauwelijks gevolgen voor de verkoopcijfers.
Twijfel over share of voice
P&G-topman David Taylor ziet het snijden in de online reclame-uitgaven als onderdeel van een groter project dat draait om effectiever werken. Voor de marketeers binnen het bedrijf betekent het dat de dwingende macht van het geloof in share of voice wordt losgelaten. Taylor: 'We’re not going to follow a formula of how much you spend or share of voice. We want every dollar to add value for the consumer or add value for our stakeholders.'
Het bedrijf wil sneller ingrijpen als iets niet werkt. Niet alleen bij reclame, maar ook bij productontwikkeling. Daarnaast gaat P&G snijden in overhead en stelt het de bureau-fees ter discussie. Kortom: dit is echt een enorme steen in de reclame-vijver.
Multinationals heroverwegen marketing
Vorig jaar maakte P&G al bekend dat het zou stoppen met gerichte reclame op Facebook. Reclame maken voor een heel specifieke doelgroep blijkt te weinig op te leveren. Overigens is P&G nog wel actief op Facebook met algemene advertenties.
Procter & Gamble is een van de grootste adverteerders wereldwijd. Vorig jaar gaf het bedrijf ruim 6 miljard euro uit aan reclame. Ook concurrent Unilever onergaat een marketing-reorganisatie, maar die bestaat vooral uit het reduceren van het aantal bureaus waarmee de multinational zaken doet.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- bezuiniging
- Gillette
- merk
- multinational
- Procter & Gamble
- Pampers
- P&G
- online
- marketing
- advertising
- Ariel
- Always
- banners
- reclame
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wereldmuseum bepleit open blik naar... 09-05-2025
- Kellogg’s viert ochtendtypes met... 09-05-2025
- Otrium viert outletgeluk met... 09-05-2025
- Kamado Joe haakt in bij witte rook... 09-05-2025
- Gift a Tree en Ideapreneurs brengen... 09-05-2025
- Johnny Wonder strijkt grote... 08-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management