Staatsloterij wint Gouden Loeki 2022

Staatsloterij wint Gouden Loeki 2022
  • Bureaus
  • 10 mrt 2023 @ 07:15
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Staatsloterij en TBWA\Neboko hebben met 'Wacht niet tot geluk je overkomt' de Ster Gouden Loeki gewonnen. De winnaars ontvingen de prijs donderdagavond tijdens een feestelijk evenement in Amsterdam uit handen van Ster salesmanager Sabrina Pieters. De zilveren en bronzen award waren respectievelijk voor Centraal Beheer en KPN.

Het is het vijfde jaar op rij dat Staatsloterij in de prijzen valt. Voor 'Frekkel' (2018), 'Freddie' (2019)' en 'Frummel' (2020)' wonnen zij ook een Ster Gouden Loeki, en in 2021 werd 'Fritsie' beloond met een Ster Zilveren Loeki.

De winnende commercial draait om een vader en zoon die samen de reis van hun leven maken - een onvergetelijk avontuur in een prachtig winterlandschap. Om dit mogelijk te maken doet de zoon alsof hij de loterij gewonnen heeft, om zijn tegensputterende vader te overtuigen. De zoon heeft echter de prijs nog niet gewonnen, maar kiest ervoor zijn geluk niet af te laten hangen van een grote geldprijs. De spot heet 'Wacht niet tot geluk je overkomt' en dat is precies de boodschap die de Staatsloterij en reclamebureau TBWA\Neboko willen uitdragen.   

Zilveren en Bronzen Loeki's

Evenals afgelopen jaren konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar - naast de Ster Gouden Loeki - ook een Zilveren en Bronzen Loeki winnen. De tweede prijs werd verzilverd door Centraal Beheer en DDB Unlimited met hun commercial 'Container'. In alweer de 62e 'Even Apeldoorn bellen'-commercial zien we hoe een ogenschijnlijk kleine verwarring op kantoor van een transportbedrijf grote logistieke gevolgen heeft voor een student.

De Ster Bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met hun commercial 'Glasvezel', waarin de populaire rode kat samen met zijn vriendjes een feestje viert in het huis van zijn baasje, op de beat van 'Can't touch this' van MC Hammer.

 

Stemmen

De strijd om het gouden beeldje barstte 13 februari los toen de stembussen werden geopend in een uitzending van Jinek. Het Nederlandse publiek kon tot en met 5 maart stemmen op hun favoriete commercials. In totaal hebben 92.076 Nederlanders hun stem uitgebracht.

Top Tien

Hieronder volgt een overzicht van de top 10 van 2022:

1.           ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ – Staatsloterij & TBWA\NEBOKO

2.           ‘Container’- Centraal Beheer & DDB Unlimited

3.           ‘Glasvezel’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam

4.           ‘De lach die doet leven’ – CliniClowns & Sander van de Vlasakker en LegHetVast

5.           ‘Vakantieliefde’ – McDonald’s & TBWA\NEBOKO

6.           ‘Iedereen verdient een mooie kerst’ – Kruidvat & DDB Unlimited en Eigen Fabrikaat

7.           ‘Voor het leven’ – KWF & Boris Creative

8.           ‘Goed eten is samen eten’ – PLUS Supermarkt & Energize

9.           ‘Blijf gaan met KPN Unlimited’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam

10.         ‘Goed eten is een keuze’ – PLUS Supermarkt & Wunderman Thompson

 

 

 

              

              

                             

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken