Politie lanceert campagne preventie cybercrime
- Bureaus
- 31 aug 2023 @ 07:44
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 31 aug 2023 @ 07:44
- Michiel van Zaane
In de campagne ‘Jij kiest.’ richt de politie zich specifiek op de preventie van cybercrime bij jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Creatief bureau Mix en productiemaatschappij Big Shots slaan hiervoor de handen ineen.
De campagne ‘Jij kiest.’ richt zich specifiek op jongeren die op YouTube zoeken naar cybercrime tutorials. De doelgroep krijgt non-skippable 15 seconden YouTube advertenties te zien voor het kijken van een DDoS- of RAT-tutorial. Het doel is de jongeren het gevoel te geven dat de politie over hun schouder meekijkt op een cruciaal moment: kies je voor het juiste pad of voor criminaliteit? Hierin werden twee communicatievormen geproduceerd: één vanuit de politie en één vanuit het slachtoffer van cybercrime.
‘In de echte wereld weet je wanneer je een regel overtreedt. Online zijn die grenzen niet zo duidelijk en voelen mensen zich een stuk anoniemer’ geeft Daryl Fransz, Senior Creative bij Mix, aan. ‘Het was voor ons de zaak om een concept te bedenken waar we die barrière doorbreken.’
Maurice, Interventiespecialist bij de politie geeft aan waarom de keuze op de combinatie van Mix & Big Shots is gevallen: ‘Vanaf het begin was het duidelijk dat beide partijen het belang van het onderwerp inzagen. De aanpak, het inzicht en de ideeën sloten precies aan op hetgeen wat wij zochten. In samenwerking met onze cyberspecialisten wisten Mix & Big Shots de perfecte snaar te raken.’
‘De enige manier om deze doelgroep echt te raken, is door zo dicht mogelijk bij hun belevingswereld te blijven’ vult Joy Heijstee, regisseur bij Big Shots aan. ‘Anders prikt de doelgroep er direct doorheen en nemen ze de politie niet serieus. Het uitgangspunt voor de video’s was daarom: realistisch en opbouwend. Hierbij is elk woord en elke frame weloverwogen met gedragspsychologen en cyber experts. Een mooie samenwerking om op terug te kijken.’
De campagne loopt tot het einde van 2023. Uit de cijfers moet blijken welke communicatievorm voor deze doelgroep het meest effectief is.
Credits:
Opdrachtgever: Politie
Bureau: Mix
Concept: Elise Demuynck & Daryl Fransz
Productiemaatschappij: Big Shots
Regie: Joy Heijstee
DOP: Oscar Aukes
Edit: Kris Lodewijk
Producer: Isabel Kemme
1st AC: Marcel Overwijn
Gaffer: Glenn Bruintjes
Geluid: Gerben Kokmeijer
Grading: Nina Veenman
Animatie: Basten Berg
Cast & voice-over: Loek van den Wijngaard
Sound design & Mix: Groot
Muziek: BMG Production Music (Benelux) BV
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
- Nieuwe merkcampagne voor Trainline10-12-2025
- Politie lanceert wervingsgame... 10-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

