[onderzoek] Creative Testing Platform van Validators

[onderzoek] Creative Testing Platform van Validators
  • Bureaus
  • 12 okt 2023 @ 09:01
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

In mei 2023 introduceerde Validators het zogenoemde Creative Testing Platform. Daarop kunnen merken, media, onderzoeks- en reclamebureaus tegen een scherpe prijsstelling hun eigen creatieve vondsten testen. Martin Leeflang, CEO van Validators: ‘Het is altijd onze intrinsieke motivatie geweest om onze kennis en onderzoeksmethodes te delen met anderen.’

Marktonderzoek ondergaat een belangrijke transitie volgens Leeflang waarbij de verhoudingen tussen klanten en bureaus interactiever en diepgaander worden. Met het Creative Testing Platform sluit het bureau aan bij de nieuwe behoeften in de markt.

Democratisering van data
In de Nederlandse marketing- en reclamewereld wordt op basis van (neuro)wetenschappen heel veel getest. Validators test momenteel al één op de tien tvc’s die door Nederlandse merken worden geproduceerd. Al met al onderzoekt het bureau jaarlijks maar liefst 700 cases. Uitgangspunt is altijd: passie om marketing meetbaar en stuurbaar te maken, zodat de afzender leert wat het effect is op de ontvangers. Validators werkt voor 130 - internationale - klanten en heeft in huis tot nu toe achttien tools ontwikkeld en er zijn er meer in ontwikkeling.
Met de komst van het nieuwe testplatform democratiseert Validators de inzet van data. Leeflang: ‘Dit is een belangrijke innovatie in de markt met een volledig andere manier van werken. We kunnen na vijf jaar research en voorbereiding - ruim 20.000 ontwikkeluren later - de techniek en de software aanbieden die klanten in hun eigen infrastructuur kunnen integreren, want dat was daadwerkelijk de grootste uitdaging: is het project schaalbaar en hoe gaan de verschillende systemen met elkaar communiceren? Interessant eraan is dat bureaus en merken hun eigen data verzamelen en die kunnen verrijken met die van ons of andere externe partijen. We zetten de marketeer aan het stuur.’

Vijf tools
Het Creative Testing Platform stelt gebruikers in staat om met de vijf door Validators ontwikkelde tools - ValueFlow, EmotionFlow, EyeCoding, FunnelFlow of QuestionFlow - alle mogelijke varianten in communicatie te testen of, met andere woorden, hoe beleeft de testpersoon de getoonde creativiteit in de vorm van bijvoorbeeld video, tvc, outdoor, radiospotje of packaging? Experts helpen de gebruikers bij de juiste keuzes in het opzetten van de test. Tegen een vast bedrag - variërend van 120 tot 480 euro en desgewenst met hulp van expert en consultants - kunnen gebruikers grenzeloos testen. ‘De mogelijkheden zijn eindeloos, dat is het mooie hieraan. Ook met een beperkt budget of een iets te strakke deadline wordt het testen van een creatie nu wel mogelijk’, aldus Leeflang. Alle tools zijn wetenschappelijk gevalideerd, ISO-gecertificeerd en worden ook door Validators zelf in projecten gebruikt. In de komende maanden zal het platform verder innoveren en komen er extra methodes bij zoals Voice Analytics.

Methoden voor iedereen bereikbaar
De grote hamvraag is uiteraard: waarom een dergelijk platform, want stel je jezelf als onderzoeksbureau dan niet buiten dienst? Leeflang: ‘Het is altijd onze intrinsieke motivatie geweest om methodes van onderzoek en de software hiervoor bereikbaar te maken voor iedereen. Dat klinkt heel EO-erig, maar dat is het niet. We kijken vooral ook uit naar de kansen die op deze manier ontstaan om nog duurzamere partnerships te bouwen met onze klanten. Vergeet niet dat marketeers zelf al veel eigen onderzoek doen, zo’n 40 procent van het totaal aan onderzoeken. Met dit platform kunnen we ze nog meer ondersteunen. Het voordeel van zelf onderzoek doen is ook dat er nog meer aandacht komt voor de inhoud en de uitkomsten ervan. Wij als marktonderzoekbureau kunnen de marketeer en creatief in dat traject juist bijstaan als professioneel consultant.’
Leeflang wijst er ook op dat een dergelijk platform uiteindelijk een onvermijdelijke ontwikkeling is. ‘Als wij het niet doen, gaan anderen ermee aan de haal. Wij houden liever de controle en verdiepen daarmee de relaties met onze klanten. Je ziet ook dat marketeers de door henzelf verzamelde data in eigen beheer willen houden, met dit platform faciliteer je dat ook.’
Het Creative Testing Platform is in mei 2023 geïntroduceerd en inmiddels al actief in Nederland, Chili, België en Slovenië. Er wordt volgens Leeflang met veel partijen gesproken. Leeflang: ‘Het gaat stap voor stap. We hebben nog geen grote marketingcampagne uitgerold en leggen nu ook de focus op leerervaringen en hoe we samen met huidige klanten verbeteringen kunnen doorvoeren. Mensen moeten wennen aan het idee, maar vergis je niet, het is nu in feite al een groot succes. In een paar manden tijd draaien we - naast in Nederland – al in meerdere landen projecten. De wereld is nu onze markt geworden.’

Meer weten en zelf testen? Klik hier, kijk op creativetestingplatform.com of mail Martin Leeflang voor een persoonlijke introductie van CTP: martin.leeflang@validators.nl.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken