[branded content] Reclameveteranen Budi en Thijs waren het managen zat en startten hun eigen bureau: Bijvoorkeur

[branded content] Reclameveteranen Budi en Thijs waren het managen zat en startten hun eigen bureau: Bijvoorkeur
  • Bureaus
  • 29 nov 2023 @ 06:09
  • Link
  • ZIGT
    ZIGT

    https://zigt.nl/podcast
    ZIGT
  • Geen tag
  • 29 nov 2023 @ 06:09
  • ZIGT

Budi Gonzalez de Chaves en zijn compagnon Thijs de Boer lopen al heel wat jaartjes mee in de reclamewereld. Ze besloten vorig jaar hun baan op te zeggen en samen reclamebureau Bijvoorkeur op te richten. Wat ging er aan die beslissing vooraf? En wat is hun visie op groei? Budi vertelt er alles over in de nieuwste aflevering van de podcast ZIGT op Groei.

Van vaste baan naar nieuw begin

Budi en Thijs leerden elkaar vijftien jaar geleden kennen en werkten sindsdien geregeld samen. Een waar creatief duo, dat tot een jaar terug nog in dienst was bij hetzelfde bureau: Thijs als creatief directeur, Budi als managing director. Waarom stoppen? ‘We waren heel veel aan het managen en naar Excel-sheets aan het staren’, vertelt Budi. ‘Dingen waarvoor we eigenlijk niet de reclamewereld in zijn gegaan. Hoe hoger je in een organisatie terechtkomt, hoe minder je bezig bent met de kern van je vak.’ Dus besloten de twee samen iets nieuws op te tuigen.

Bijvoorkeur focust op merkvoorkeur

Reclamebureau Bijvoorkeur begon bij het verlangen om terug te keren tot de essentie. ‘Thijs en ik zeiden tegen elkaar: “We moeten weer gaan doen wat we leuk vinden.” En dat is om samen bedrijven te laten groeien.’ Om dat voor elkaar te krijgen, zet Bijvoorkeur in op merkvoorkeur. Wat houdt dat precies in? Budi: ‘Neem Coca-Cola en Pepsi. Amper te onderscheiden met een blinde smaaktest – vaak wint Pepsi zelfs – maar toch heeft Coca-Cola een veel groter marktaandeel. Merkvoorkeur is de beste voorspeller van commercieel succes, maar het zit vooral tussen je oren. En dat is heel interessant.’



Merkvoorkeur creëren

Maar hoe creëer je merkvoorkeur? Kun je van Pepsi de nieuwe Coca-Cola maken? Dat ligt wat ingewikkelder, nuanceert Budi. ‘Merkvoorkeur is meer dan alleen reclame. De basis is een goed product. Maar consumenten maken bijna altijd een keuze op gevoel: het product moet dus goed zijn én een beter gevoel overbrengen dan de concurrentie.’ Volgens Budi kan reclame op dat vlak merkvoorkeur absoluut beïnvloeden. ‘Dat is wat wij doen. Merkvoorkeur is ons leitmotiv. Hoe hoger je merkvoorkeur, hoe hoger je omzet en hoe beter je prijselasticiteit. En dat wil elke klant natuurlijk.’

Een onderscheidende visie

Bijvoorkeur heeft daarmee een onderscheidende visie. Was er veel tijd nodig om die te ontwikkelen? ‘Nee, we hebben die niet van de een op de andere dag verzonnen. Dit is simpelweg hoe wij naar reclame kijken. We hebben het opgeschreven en zijn begonnen.’ Ook zetten ze acht pijlers op papier waarmee ze merken laten groeien. ‘Die hebben we gewoon gepikt’, geeft hij lachend toe. ‘Maar niemand anders doet het op deze manier, met deze acht pijlers. En vrijwel geen enkel bureau legt hun klanten uit hoe zij naar reclame kijken, wat hun visie is. Wij wel.’

Kleiner is groter

En de visie op groei? ‘We hebben vooral nagedacht over wat we niet willen’, reageert Budi. ‘We willen niet een heel groot bureau worden, want dan zijn we weer aan het managen. Natuurlijk denken we bij groei aan omzet, winst, enzovoorts. Maar we willen vooral doen wat we leuk vinden, waar we goed in denken te zijn, en dat blíjven doen.’ Volgens Budi en Thijs ontstaat de ruimte voor groei door alles wat kleiner te houden. ‘Het gaat ons niet om hoeveel klanten we hebben, maar om hoeveel aandacht we die klanten kunnen geven. We willen het behapbaar en leuk houden.’

Logische en simpele dingen

Bijvoorkeur zet ook in op de persoonlijke groei van medewerkers. ‘Ik denk dat je alleen in een organisatie kunt werken als je het naar je zin hebt en op alle aspecten groeit’, zegt Budi. Hoe je dat voor elkaar krijgt? ‘In het verleden werkte ik bij bedrijven met allerlei processen en hr-systemen. Maar dat maakt mensen niet gelukkig. Het gaat om de hele logische en simpele dingen. Praten, aanvoelen, vragen stellen, kijken wat mensen nodig hebben en willen. En niet pretenderen dat je dat zelf allemaal al weet.’

Persoonlijke groei

Tot slot de vraag aan Budi: wat betekent persoonlijke groei voor jou? ‘Dat betekent voor mij leren’, antwoordt hij. ‘En leren betekent vaak leren van fouten, leren van anderen, van wat je leest en hoort. Ik vind het leuk wanneer ik even stilsta bij iets waarmee ik bezig ben, en dan ineens besef dat ik dat een jaar eerder lang niet zo goed had kunnen doen.’ En groei op persoonlijk vlak? ‘Dat gaat ook over leren. Leren om een betere echtgenoot te zijn, een betere vader. Dat vind ik belangrijk in het leven.’

Beluister de podcast

Wil je meer weten over de visie van bureau Bijvoorkeur en het huidige reclamelandschap? Luister dan naar de podcast met Tom Jessen en Budi Gonzalez de Chaves.

Marketingfacts en MarketingTribune zijn trotse mediapartner van deze serie. Abonneer je hier op Spotify, Apple Podcast of kijk op YouTube.

ZIGT
  • ZIGT

  • Werkt bij: ZIGT
  • Website: https://zigt.nl/podcast
  • :
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken