10 trends in Programmatic Buying 2015

10 trends in Programmatic Buying 2015
  • Bureaus
  • 22 dec 2014 @ 11:52
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • OnlineOnline advertising

2015 wordt een fantastisch jaar voor online en met name op het vlak van programmatic buying. Er komen weer volop nieuwe ontwikkelingen die er mede voor gaan zorgen dat we volgend jaar tussen de 55% en 60% van alle display omzet op deze manier zullen inkopen.

En vergis je niet, als je kijkt naar het aantal verhandelde impressies, dan verwacht ik dat circa 75% via de exchanges volgend jaar zal worden verhandeld.

2014 was het jaar waarin we definitief gingen praten over Programmatic buying ipv RTB, mobiel eindelijk echt doorbrak en Rich media inventory volop beschikbaar kwam op de exchanges.

Welke nieuwe ontwikkelingen mogen we verwachten in 2015? 

Video
Aanzienlijk meer video content buiten de bekende websites als Youtube en uitzending gemist platformen. Dit is vaak video die in page wordt getoond tussen relevante content.

Native Advertising
Je ziet het al langzaam worden aangeboden. In 2015 zal native advertising volop mogelijk zijn om programmatic in te kopen. Een hele mooie aanvulling om zeer relevant te kunnen  adverteren.

Privacy
Privacy blijft volop in de belangstelling staan en er komt meer regelgeving. Data beheersing zal steeds meer bij de consument komen.

ID targeting
ID targeting gaat volledig opkomen. Het herkennen van een profiel op basis van ID (inlog) ipv cookie per device. 

Digital marketing bureau
Adverteerders zullen steeds meer de keuze maken voor een digital bureau voor haar digitale marketing inzet.

System integration
De Top 150 adverteerders gaan overwegen of ze hun eigen systemen gaan implementeren. Adverteerders die zelf hun DSP en Data management gaan inregelen. Volledig transparantie op media inkoop tot gevolg. Executie zal met name blijven liggen bij gespecialiseerde bureaus.

Always On
Always on campagnes. Niet alleen meer performance strategieën het gehele jaar actief maar ook de awareness inzet. Door story telling is het mogelijk om elke individu te herkennen als klant of mogelijke klant en hierop de uitingen aan te passen.

Data
Data afscherming bij Google en Facebook wordt een belangrijk punt. Deze partijen zullen steeds minder data delen terwijl Facebook bijvoorbeeld al goed is voor bijna 50% van alle beschikbare inventory. Een belangrijk aandachtspunt in Nederland

In view
Is de uiting wel in beeld geweest en voor hoelang?. De belangenorganisaties en publishers zullen veel aandacht moeten gaan besteden aan de posities van hun advertenties.

Smart TV
Het vijfde scherm zal volgend jaar worden getest op het vlak van programmatic trading. Dit zal met kleine partijen of dag tv gaan gebeuren op kleine schaal.


René Zeedijk
 is Managing Partner bij MediaScience
www.mediascience.nl


Deze bijdrage is onderdeel van ons Forum Advertentiemarkt 2015
Klik hier om naar dit forum te gaan 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken